Suleiman, H., Mahran, S. (2018). Egyptian Folkloric Trims in designing and producing Costumes of the Contemporary Women. International Design Journal, 8(2), 371-388. doi: 10.21608/idj.2018.86137
Hala Mohamed Mustafa Suleiman; Sara Ibrahim Mohamed Mahran. "Egyptian Folkloric Trims in designing and producing Costumes of the Contemporary Women". International Design Journal, 8, 2, 2018, 371-388. doi: 10.21608/idj.2018.86137
Suleiman, H., Mahran, S. (2018). 'Egyptian Folkloric Trims in designing and producing Costumes of the Contemporary Women', International Design Journal, 8(2), pp. 371-388. doi: 10.21608/idj.2018.86137
Suleiman, H., Mahran, S. Egyptian Folkloric Trims in designing and producing Costumes of the Contemporary Women. International Design Journal, 2018; 8(2): 371-388. doi: 10.21608/idj.2018.86137
Egyptian Folkloric Trims in designing and producing Costumes of the Contemporary Women
Teacher of Department of Clothing and Textiles College of Home Economics– Helwan University
Abstract
In the early fifties there were many voices demanding attention to our folklore and studying it in a serious scientific way. A score of studies have been conducted in this regard. In addition a number of researchers were interested in folklore that received care and encouragement. This interest was a natural response to the study of folklore according to its presence at the social and national levels. Accordingly, studies were interested in folklore including all its folkloric arts, where there were many methods of reading the folkloric art from the creative point of view in the various arts. The art of fashion industry had a big share of the folkloric art. From this point of view, the two researchers used the trims of the Egyptian folklore in the design and production of Poncho for women, which is predominantly characterized with the Egyptian heritage in a contemporary way of nowadays fashion, and the use of raw materials (basic - assisting) and one of the methods of folkloric fashion trims, that is the method of "addition". The problem of the research is the possibility of using the trims, materials and methods of the Egyptian folklore to design and produce costumes for contemporary women and to consult the views of specialists and consumers regarding these designs. The objective of the research was to identify the decorative values and symbolic indications of the symbols, materials and methods used in the Egyptian folklore and attempt to employ them in the development of a collection of executed contemporary designs of women's fashion. The research followed the descriptive approach with analysis and application to answer the research questions and hypotheses. It was possible to employ the trims of the Egyptian folkloric heritage in designing and producing (10) executed designs inspired by some symbols of the Egyptian folk heritage (Hijab” Triangle”,- square - rectangle – diamond - hand palm - eye - zigzag line - the bride - the shape of the burqa) , and used raw materials such as (flax, chalky, mauri, artificial leather, chamois, automated embroidered Itamin), auxiliary materials such as (sequins, beads, embroidery threads, different shapes of metal accessories , plastic accessories, automatically embroidered Itamin strips, zigzag strips, Metal shingles , lobes , seashell buttons) and used the method of addition with basic and assisting materials and hand embroidery. The research concluded the following results: The positive opinions of specialists through the axes of the questionnaire (the folk heritage axis – the aesthetic and creative axis – the functional axis) towards the executed designs by research and positive views of consumers aged 25: 55 totaling 105 women.
1.آیة محمود مصطفى محمود ( 2017): "القیم الفنیة للأشکال الهندسیة والتراکیب النسجیة فى التراث الشعبى المصرى کمصدر لإثراء مکملات الملابس"، ماجستیر غیر منشورة ،کلیة الاقتصاد المنزلى ، جامعة حلوان .
2.بسمة بهاء الدین کمال (2008): "تصمیمات الزخارف المطرزة على اقمشة الإیتامین للأستفادة منها فى مجال الصناعات الصغیرة"، ماجستیر غیر منشورة ،کلیة الاقتصاد المنزلى ، جامعة حلوان .
3.حسنی صبحى علی حسان (2003):التصویر المعاصر فیما بعد الحداثة من خلال استلهام القیم الفنیة التشکیلیة للمسرح التجریبی،رسالة ماجستیر،جامعة حلوان،کلیة التربیة الفنیة.
5.حنان محمد سعید (2016): " توظیف العرائس فى تثقیف الأطفال عن الأزیاء التراثیة التقلیدیة وتنمیة الهویة الوطنیة لدیهم "دراسة فنیة تطبیقیة""، المؤتمر العلمى الدولى الرابع لکلیة الاقتصاد المنزلى- جامعة حلوان، (تفعیل دور الاقتصاد المنزلى فى المواطنة وتنمیة المجتمع)، مایو .
6.رندة یسری ثابت (2016): "توظیف زخارف الأزیاء الشعبیة (بواحة سیوه) لإثراء الجوانب الجمالیة والوظیفیة للملابس الخارجیة للسیدات"، مجلة الاقتصاد المنزلی -الجمعیة المصریة للاقتصاد المنزلی، العدد الاثنین والثلاثون، دیسمبر.
7.سنیة خمیس صبحى (2007) :"أنماط من الأزیاء التقلیدیة فى الوطن العربى وعلاقتها بالفلکلور"، عالم الکتب، ط1.
8...................... (د. ت): "موسوعة الفنون الشعبیة المصریة"، وزارة الاعلام، الهیئة العامة للإستعلامات، مطابع شرکة دار الاسکندریة للطباعة والنشر.
9.فوزى العنتیل (1978):"بین الفولکلور والثقافة الشعبیة"، الهیئة المصریة العامة للکتاب.
10.محمد الجوهرى وآخرون (2006) :"مقدمة فى دراسة التراث الشعبى المصری"، طبعة أولى،القاهرة.
11.مجمع اللغة العربیة (1991):" المعجم الوجیز"، دار التحریر للطباعة والنشر، القاهرة.
12.مدحت محمد حسین (2000): "الإستفادة من التراث الشعبى فى صناعة مفروشات سیاحیة"، ماجستیر غیر منشورة ،کلیة الاقتصاد المنزلى ، جامعة حلوان .
13.مدحت محمد حسین و حنان محمد سعید (2016): "رؤیة تشکیلیة حدیثة لزخارف التراث الشعبى المصرى وامکانیة تطویعها لإثراء أزیاء النساء"، المؤتمر العلمى الدولى الرابع لکلیة الاقتصاد المنزلى- جامعة حلوان، (تفعیل دور الاقتصاد المنزلى فى المواطنة وتنمیة المجتمع)، مایو .
14.مشاعل على صالح (2016): " استحداث تصمیمات زخرفیة مطرزة مستوحاة من تراث نسیج السدو السعودی وتوظیفها لإثراء ملابس النساء"، ماجستیر غیر منشورة ،کلیة التصامیم والاقتصاد المنزلى، جامعة القصیم.
15.مى إبراهیم خلیفة (2017): "الإستفادة من الخامات والأسالیب الشعبیة فى إنتاج ملابس للمرأة المعاصرة"، ماجستیر غیر منشورة ،کلیة الاقتصاد المنزلى ، جامعة حلوان .
16.نجلاء عبدالمجید محمد (2016): "رؤیة فنیة مستحدثة لتوظیف جمالیات الزى الشعبى لنساء محافظة الشرقیة فى تصمیم ملابس السهرة"، المؤتمر العلمى الدولى الرابع لکلیة الاقتصاد المنزلى- جامعة حلوان، (تفعیل دور الاقتصاد المنزلى فى المواطنة وتنمیة المجتمع)، مایو .
17.نجلاء عبدالمجید محمد (2013): "رؤیة تشکیلیة لتصمیم أزیاء الفتیات فى ضوء القیم الجمالیة للفن الشعبى الصینى"،مجلة علوم وفنون دراسات وبحوث، المجلد الخامس والعشرون، العدد الرابع، اکتوبر.
18.نجوى شکرى مؤمن و سلوى هنری جرجس (2004) :"التراث الشعبى للأزیاء فى الوطن العربى"، عالم الکتب، ط1.
19.نورا حسن عدوى و وفاء محمد سماحة (2015):" الإفادة من جمالیات الفن العسیرى السعودى فى إثراء تصمیم ملابس السهرة للسیدات"، المؤتمر العلمى الدولى الثالث لکلیة الاقتصاد المنزلى – جامعة حلوان، (الإتجاهات الحدیثة فى البحث العلمى- رؤیة تنمویة)، مایو.
20.هالة سلیمان السید و أحمد فتحى بیبرس (2017):" تشکیلات معاصرة على المانیکان بإستخدام الایشاربات المطرزة "بالإیتامین"، المؤتمر السنوی (العربی الثانی عشر - الدولی التاسع) تطویر مخرجات التعلیم العالی النوعی فی مصر والعالم العربی فی ضوء التنافسیة العالمیة ابریل، کلیة التربیة النوعیة، جامعة المنصورة.
21.یوسف خلیفة غراب و نجوى حسین حجازى (2003) :"جمالیات الزخارف الشعبیة رؤیة لتنمیة التذوق وتربیة الإحساس"، دار الفکر العربى.
22.Azza fahmy (2015): "The Traditional Jewelry of Egypt", the American University in Cairo press Cairo. New York. Printed in China.