Al Zeky, S. (2018). University girls use social media sites in relation to assuming responsibility. International Design Journal, 8(3), 241-249. doi: 10.21608/idj.2018.85444
Shaimaa Mustafa Al Zeky. "University girls use social media sites in relation to assuming responsibility". International Design Journal, 8, 3, 2018, 241-249. doi: 10.21608/idj.2018.85444
Al Zeky, S. (2018). 'University girls use social media sites in relation to assuming responsibility', International Design Journal, 8(3), pp. 241-249. doi: 10.21608/idj.2018.85444
Al Zeky, S. University girls use social media sites in relation to assuming responsibility. International Design Journal, 2018; 8(3): 241-249. doi: 10.21608/idj.2018.85444
University girls use social media sites in relation to assuming responsibility
Lecturer, Family and Childhood Organizations Management Department, Faculty of Home Economics, Al Azhar University
Abstract
The main aim of the research was to determine the nature of the relationship between the method of using university girls for social communication sites and to assume responsibility. The research problem is determined by revealing the nature of the relationship between the method of using university girls for social communication sites. The study sample consisted of (200) university girls of different economic and social levels. The sample was collected from Al Gharbia governorate in a targeted psoriasis method. The field application was implemented during September 2016. The research tool consisted of the general data form for university girls, For social networking sites, a questionnaire to take responsibility for the university girl (all prepared by the researcher).The main findings of the research:- There is a correlation between the method of using university girls to social networking sites and assume responsibility in their dimensions (bearing personal responsibility - bearing family responsibility - bearing educational responsibility).- The existence of a correlation between the method of using university girls to social networking sites and to assume responsibility in its dimensions and some variables of social and economic level (educational level of father and mother - the number of family members – monthly income). - The existence of statistically significant differences in the method of using university girls for social communication sites and assuming responsibility according to the nature of the study (theoretical-practical) for the benefit of the theoretical study "- for the work of mothers of university girls (working - do not work).- There is a statistically significant difference in the method of using university girls for social networking sites and their responsibility according to the "place of residence" in favor of the family's home.Some of the most important research recommendations:1. Establish controls for the use of social networking sites as required by Islamic law and customs and traditions by different institutions so as not to generate the so-called addiction, which represents the negative side of technology.2. Invest the technological progress by the Ministry of Higher Education in supporting the social networking sites favored by the students in holding a dialogue or discussing subjects under the supervision of the professor of the subject.3. Holding training sessions and guidance for users of social networking sites, especially girl by youth centers, increasing their ability to assume responsibility and self-reliance.4. To carry out awareness campaigns through TV programs for parents through the methods of education and proper care for their children during their life stages, in order to help them assume responsibility in all areas of life.
1.أسعد.عمرو محمد (2011): العلاقة بین استخدام الشباب الجامعى للشبکات الإجتماعیة وقیمهم المجتمعیة ، رسالة دکتوراة ،کلیة الإعلام ،جامعة القاهرة .
2.بخیت. خدیجة (2000): فاعلیة الدراسة الجامعیة فی تنمیة بعض المهارات الحیاتیة المؤتمر السنوی السابع, مرکز التطویر الجامعی, نوفمبر, جامعة عین شمس.
3.حلمی. علی (2000): رعایة الشباب بالتربیة القومیة والریاضة الاجتماعیة - الطبعة الخامسة – الدار القومیة للطباعة والنشر والتوزیع – القاهرة.
4.حمدی. نرجس محمد (2002): الاستخدامات التربویة لإنترنت فی الجامعات الأردنیة, مجلة العلوم التربویة, معهد الدراسات والبحوث التربویة, جامعة القاهرة.
5.خلیل. حمزة السید حمزة (2012): استخدام الشباب مواقع الشبکات الاجتماعیة لإطلاق ثورة 25 ینایر 2011 المصریة والاشباعات المتحققة منها, رسالة ماجستیر , قسم الإعلام التربوی (تخصص صحافة) کلیة التربیة النوعیة , جامعة طنطا, الغربیة.
6.خمیس. احمد حسن (2011): الإنترنت, المرکز المصری لتبسیط العلوم, (إیزی توتر بالز), الطبعة الأولی, دار القلم العربی, الاسکندریة مصر.
7. الخولی . هناء یوسف (2002) : "وعی الأمهات بأهمیة تنمیة السلوک الاستهلاکی للطفل وأثره على تحمل المسئولیة " ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، کلیة الاقتصاد المنزلی ، جامعة المنوفیة .
8.راضی. محمد سامی (2012): منهج البحث العلمی فی المجال الإداری, دار الکتب المصریة, الإسکندریة.
9.رفعت. أمانی أحمد (2002): مدی إفادة طلاب الجامعة من خدمات الإنترنت , دراسة میدانیة علی طلاب جامعة القاهرة, عالم المعلومات والمکتبات والنشر, مج 3, ع, ینایر.
10.سراج. ثریا محمد (2007): سوء استخدام الإنترنت وعلاقته ببعض سمات الشخصیة لدی عینة من طلاب الجامعة, رسالة ماجستیر, کلیة التربیة, قسم الصحة النفسیة, جامعة الزقازیق, مصر.
11.السکری. أحمد شفیق (2000): قاموس الخدمة الاجتماعیة – دار المعارف الجامعیة للطباعة والنشر والتوزیع – الاسکندریة.
12.سلام. محمد توفیق (2000): المسئولیة الاجتماعیة لدی طلاب کلیات التربیة, مجلة البحوث النفسیة التربویة, کلیة التربیة, جامعة المنوفیة, ع1, ینایر.
13.صادق. عباس مصطفی (2007): الإنترنت والبحث العلمی, مرکز الإمارات للدراسات والبحوث الإستراتیجیة, الإمارات, أبو ظبی.
14.الضبع، عبد الرؤوف: ( 2002م ) علم الاجتماع العائلی ، دار الوفاء، الإسکندریة .
15.طایع. عبد الرءوف سامی (2000): استخدام الإنترنت فی العالم العربی, المجلة المصریة للبحوث.
16.العایدی. محمد عوض (2005): إعداد وکتابة البحوث والرسائل الجامعیة مع دراسة عن مناهج البحث الطبعة الأولی, شمس المعارف للطباعة ومرکز الکتاب للنشر, القاهرة.
17.عبد الله , عبد الکریم (2013): "الإنترنت والقنوات الفضائیة ودورها فى الانحراف والجنوح"، رسالة دکتوراه، کلیة الآداب، جامعة الملک فهد، المملکة العربیة السعودیة.
18.عسکر . نیفین أحمد (2005) :" العلاقة بین المسئولیة الاجتماعیة لدی الطفل الکفیف ومستوی قدراتة الإداریة " ، رسالة ماجستیر ، قسم إدارة المنزل والمؤسسات ، کلیة الاقتصاد المنزلى ، جامعة المنوفیة .
19.علی نبیل موسی سلیمان (2001): الدجماطقیة وعلاقتها بالمسئولیة الاجتماعیة لدی طلبة الجامعة بمحافظات غزة, رسالة ماجستیر غیر منشورة, کلیة التربیة الجامعة الإسلامیة, بغزة.
20.فاید . هند أحمد صابر صالح (2008) : " دور المؤسسات فى تنمیة الوعى بترشید الإستهلاک وعلاقتة بتحمل المسئولیة لدى التلامیذ " ، رسالة ماجستیر ، قسم إدارة المنزل ، کلیة الاقتصاد المنزلى ، جامعة المنوفیة .
21.فضل الله. وائل مبارک خضر (2010): أثر الفیس بوک علی المجتمع, مدونة شمس, النهضة.
22.قندیل . سلوی محمد عبد الغنی (2003) : " المناخ الأسری کما یدرکة الأبناء وعلاقتة بالمسئولیة الاجتماعیة لدی تلامیذ المرحلة الإعدادیة " ، رسالة ماجستیر ، کلیة التربیة ، جامعة عین شمس .
23.مرکز الدراسات الإستراتیجیة (2012): المعرفة و مواقع التواصل الاجتماعی الإلکترونیة, الإصدار التاسع والثلاثون, جامعة الملک عبد العزیز.
24.مشالى. هناء خمیس عبد العزیز محمد(2011): الوعی بآداب السلوک کما یدرکها الشباب وعلاقتها بتحمل المسؤلیه الحیاتیه، رسالة ماجستیر، قسم إدارة المنزل والمؤسسات، کلیه الاقصاد المنزلى،جامعة المنوفیه.
25. النجار . شیماء أحمد قطب (2009) : "إدارة الموارد وعلاقتها بالمسئولیة الاجتماعیة لدى الأبناء فى مرحلة المراهقة " ، رسالة ماجستیر ، قسم إدارة المنزل والمؤسسات ، کلیة الاقتصاد المنزلى ، جامعة المنوفیة .
26.وهبة ، سماح جودة (2013): بعض مهارات إدارة الذات وعلاقتها بتحمل المسئولیة لدى عینة من الشباب الجامعى، رسالة ماجستیر، قسم إدارة المنزل والمؤسسات، کلیه الاقصاد المنزلى،جامعة المنوفیه.
المراجع الأجنبیة:
27.Berter, Hazn (2002): the youth: the Best wlay for Acheving our Development, Neul yorksafta Press, p 130.
28.Graybill.Micapalge (2010): Trp.useof face book ASA Communication Tool in Agricultural-Related Social Movements, The Require ments For the Degree of. Master of Science December.
29.Gross nickel, D, and Robent (1992): Develo ping Personal and Social Responsibily New york, Macmillan.
30.Karingy Millo (1998): Fostering Social Responsibility and Wandling Disruptive Social Behaviour. "Nassp, Vol. (82), No. (596), P.P(31-39).
31.Marshall ,M, (1998) : " The family and the Internet: The Israeli case social science quarterly vol. 84 No.4.
32.Saracoglu, B ، , Minden, H. & Wilchesky, M.(2004): The adjustment of students with learning Disabilities to university and its relationships to self esteem and self – efficacy, Journal of learning Disabilities, 22, 590-692.