Abd El Aziz, Z., Harraz, A., Lahsa, T. (2021). Enriching dining room spreads with designs and techniques inspired by Damietta folk arts. International Design Journal, 11(2), 397-415. doi: 10.21608/idj.2021.153622
Zeinab Ahmed Abd El Aziz; Abeer Nageib Elsaid Harraz; Thanaa Abd El Rhim Abdou Lahsa. "Enriching dining room spreads with designs and techniques inspired by Damietta folk arts". International Design Journal, 11, 2, 2021, 397-415. doi: 10.21608/idj.2021.153622
Abd El Aziz, Z., Harraz, A., Lahsa, T. (2021). 'Enriching dining room spreads with designs and techniques inspired by Damietta folk arts', International Design Journal, 11(2), pp. 397-415. doi: 10.21608/idj.2021.153622
Abd El Aziz, Z., Harraz, A., Lahsa, T. Enriching dining room spreads with designs and techniques inspired by Damietta folk arts. International Design Journal, 2021; 11(2): 397-415. doi: 10.21608/idj.2021.153622
Enriching dining room spreads with designs and techniques inspired by Damietta folk arts
1Prof. Clothing and Textiles, Faculty of Specific Education, Almansora University
2Teacher of home economics, (Clothing and Textiles), Faculty of Specific Education, Almansora University
3Home Economics Department, Faculty of Specific Education, Mansoura University
Abstract
Folk arts represent the heritage that is transmitted with humans from one environment to another and from one community to another and is passed down from generation to generation over time. Therefore, folk arts are related to the life of man in the society in which he lives because it is the civilized expression of society, and the most important aspect of cultural production. The Egyptian popularis is an urgent necessity, especially in light of our presence in the heart of an ancient heritage that pulsates with everything great as the greatness of history.Therefore, this research seeks to try to benefit from two rich sources of our ancient Egyptian heritage, the first of which is Oya art, which is considered one of the traditional handicrafts that almost disappeared due to the small number of workers and the aging of them, despite that this art is characterized by simplicity, innateness and dependence on its surrounding environment preserving this popular heritage and reformulating it, to keep pace with contemporary reality, is the best way to confirm our identity.The second of them is the art of embroidery with canvas, which represents one of the ancient fine arts of history, which is characterized by ease of learning, implementation and beauty in form and production, and the problem of this research is the attempt to revive these Egyptian traditional arts and preserve them from extinction, And try to benefit from them in creating a group of contemporary decorative designs to enrich the dining room furniture, and implementing these designs with innovative technical formulations that are compatible with the aesthetic and functional purpose of the dining room furniture, are distinguished by originality and contemporary and have great aesthetic value and low economic value, in addition to trying to benefit from them in offering a model for small projects for young people.The research followed the descriptive and analytical approach as a research method through the inventory and grouping of the distinctive decorative units of Oya art that Damietta women are famous for implementing, as well as the distinctive decorative units for the clothes of the Bedouins residing in Damietta governorate executed with canvas stitching, in addition to the experimental method of creating a set of decorative designs that combines the art of oya and the art of canvas, and its implementation on the dining room furnishings (dining tablecloth).It was possible to benefit from the merging of oya art and canvas art in preparing a group of (15) designs bearing the popular Egyptian character, and implementing (5) designs, including various forms of dining linen.
1- اأمل الفيومي، عزة سرحان (2011): دراسة لإحياء التراث الشعبي لفن المکوک في محافظة دمياط واستحداث شرائط زخرفية لتجميل الملابس الخارجية للنساء، مجلة الاقتصاد المنزلي، جامعة حلوان، المجلد (27)، العدد (27).
2- أميرة عبد الله نور الدين (2010): تصميم مفروشات بالزخارف النباتية من بقايا الأقمشة وإمکانية استفادة الأسر المنتجة منها، مجلة بحوث التربية النوعية، کلية التربية النوعية، جامعة المنصورة العدد (18).
3- إيهاب فاضل أبو موسي (2011): معالجات فنية لعناصر زخرفية من الريف المصري لرفع القيم الجمالية لبعض تصميمات ملابس الشباب اقتصاديا کمشروع سياحي صغير، مجلة الاقتصاد المنزلي، کلية الاقتصاد المنزلي، جامعة المنوفية، مجلد (21)، العدد (3).
4- ثريا نصر، وآخرون (2011): التصميم والتطريز على أقمشة الإيتامين، عالم الکتب للنشر والتوزيع، القاهرة.
5- ثناء عبد الرحيم لحسه (2017): استحداث تصميمات زخرفية من ملابس البدو المقيمين بمحافظة دمياط لتناسب المرأة العصرية، رسالة ماجستير، کلية التربية النوعية، جامعة دمياط.
7- زينب عبد العزيز (2014): استحداث تصميمات زخرفية مستوحاه من دمج رموز الکتابة الهيروغليفية بالحروف العربية والانجليزية لإثراء ملابس الشباب ومکملاتها، مجلة التصميم الدولية، المجلد الرابع، العدد الأول.
8- ---(2016): الرموز الشعبية الرمضانية کمدخل ابتکاري لزخرفة المعلقات باستخدام فن الخيامية، مجلة کلية الاقتصاد المنزلي، جامعة المنوفية، المجلد(26)، العدد الأول.
9- عبير حراز (2017): رؤيةجمالية لإثراء ملابس طالبات الجامعة باستخدام موتيفات منفذة بغرزة الکنفاه مستوحاة من رموز الفن النوبي، مجلة التصميم الدولية، العدد السابع، المجلد الأول.
10- ---(2020): أشغال وصناعات منزلية، مقرر تدريس لطالبات الفرقة الرابعة، کلية التربية النوعية، جامعة المنصورة.
11- سامي بخيت عبد الصالحين (2013): زخارف الحرف الشعبية المصرية بين التراث والمعاصرة، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة.
12- شيماء جمال أحمد زيد (2016): ابتکار تصميمات لمفروشات الأثاث المنزلي من الخامات المختلفة بهدف زيادة القيمة الجمالية لها، رسالة ماجستير، کلية الاقتصاد المنزلي، المنوفية.
13- عبيد حسين الصالح (2006): مهارات الأعمال اليدوية، دار أسامة، عمان، الطبعة الأولى.
14- عبير نجيب حراز (2011): إمکانية الاستفادة من بعض الزخارف الفرعونية في استحداث تصميمات لإثراء الجانب الجمالي للمفروشات المنزلية، رسالة ماجستير، کلية التربية النوعية، المنصورة.
15- هايدي يحي عبده علي دياب (2016): تدوير بقايا الأقمشة لعمل مشغولة فنية مبتکرة والإفادة منها في مجال المشروعات الصغيرة، رسالة ماجستير، کلية التربية الفنية، جامعة المنيا.
16 – هنى أحمد محمد يس (2008): تشکيلات فنية مستلهمة من وحدات ورموز الفن الشعبي المصري، المؤتمر الدولي الأول لجامعة المنيا.
16- وديان طلعت عباس مدين (2010): وضع معايير لابتکار أزياء سياحية معاصره مستوحاه من تراث بدو سيناء لتنمية الصناعات الصغيرة، رسالة دکتواره، کلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان.