• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login ▼
    • Login
    • Register
  • العربیة
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
International Design Journal
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 15 (2025)
Volume Volume 14 (2024)
Volume Volume 13 (2023)
Volume Volume 12 (2022)
Volume Volume 11 (2021)
Volume Volume 10 (2020)
Volume Volume 9 (2019)
Volume Volume 8 (2018)
Volume Volume 7 (2017)
Issue Issue 4
Issue Issue 3
Issue Issue 2
Issue Issue 1
Volume Volume 6 (2016)
Volume Volume 5 (2015)
Volume Volume 4 (2014)
Volume Volume 1 (2012)
Abu Tahoun, T., Mohammed, M., Tohima, N. (2017). Color in Joan Miro paintings utilized in the design of women’s printed fabrics. International Design Journal, 7(1), 255-265. doi: 10.12816/0049422
Taha Abu Tahoun; Mohammed Ibrahim Mohammed; Naglaa Muhammad Tohima. "Color in Joan Miro paintings utilized in the design of women’s printed fabrics". International Design Journal, 7, 1, 2017, 255-265. doi: 10.12816/0049422
Abu Tahoun, T., Mohammed, M., Tohima, N. (2017). 'Color in Joan Miro paintings utilized in the design of women’s printed fabrics', International Design Journal, 7(1), pp. 255-265. doi: 10.12816/0049422
Abu Tahoun, T., Mohammed, M., Tohima, N. Color in Joan Miro paintings utilized in the design of women’s printed fabrics. International Design Journal, 2017; 7(1): 255-265. doi: 10.12816/0049422

Color in Joan Miro paintings utilized in the design of women’s printed fabrics

Article 18, Volume 7, Issue 1 - Serial Number 24, January 2017, Page 255-265  XML PDF (1.02 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.12816/0049422
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Authors
Taha Abu Tahoun1; Mohammed Ibrahim Mohammed2; Naglaa Muhammad Tohima3
1Department of Textile Printing, Faculty of Applied Arts - Damietta University
2Department of Textile Printing, Dyeing, and Finishing, Faculty of Applied Arts - Damietta University
3Department of Readymade Garments, Faculty of Applied Arts - Damietta University
Abstract
The textile printing design is considered one of the industries that need continuous development to keep pace with the continuous global developments. This research deals with the color in Juan Miro's work and how to benefit from his work, especially the color in the design of printed ladies' fabrics and the production of unconventional women's fabrics characterized by modernity and at the same time characterized by the Egyptian character and the clearness of personality The color will also be studied in all works of Juan Miro and linked to the field of fashion design. The study recommends the application of the designs chosen in terms of color in the design and implementation of models in the style of digital printing, and then be formed on the mannequin in the form of Type in the models, taking into account the balance in the design.
A number of these color-inspired designs have been implemented in the works of this artist, where a questionnaire has been prepared for specialists in the field of textile printing, dyeing and equipment, and also in the field of clothing and fabric to evaluate 18 of Juan Miro's works in terms of suitability for printing women's clothing fabrics. He performed the necessary statistical analyzes to arbitrate the executed designs. The analyzes showed the best 8 designs, the best two designs were implemented (printing and forming on the mannequin based on the opinions of the arbitrators), and the models were implemented by means of inkjet printing (heat transfer).
Keywords
Joan Miro; Women cloth; printed fabrics
References

1-       أحمد سلطان (2000)، " الخامات النسجیة " منشأة المعارف بالإسکندریة –ص 32  .

2-       أحمد فؤاد نجعاوی (2002):"تکنولوجیا صباغة وطباعة وتجهیز الأقمشة القطنیة" منشأة المعارف بالإسکندریة- ص17.

3-       أکرم قانصو (1992)، "أحدث الطرق لتعلیم مادة الفنون والمهارات الیدویة" – مکتبة المعارف – بیروت –ص 36.

4-       أمانی عبد الحمید زکریا (2005)، "المعالجات الفنیة والضوابط التقنیة لبعض طرق الطباعة الیدویة غیر التقلیدیة لإثراء المعلقات الحائطیة المطبوعة" – رسالة دکتوراه – کلیة التربیة النوعیة – جامعة عین شمس –ص 32 .

5-       أمیرة حسن إبراهیم إبراهیم (2012)، "کیفیة الاستفادة من مزج مدرستی کریستیان دیور وفالنتینو جارافانی فی عمل أزیاء تناسب فتیات المرحلة الجامعیة" رسالة ماجستیر – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة –ص 18 .

6-       إیمان محمد أنیس عبد العال (2000)، "الاستفادة من أثر القیم الجمالیة فی الفن الإفریقی عبر الفن المعاصر فی تصمیم معلقات مطبوعة من خلال الحاسب الآلی" – رسالة ماجستیر – کلیة الفنون التطبیقیة – جامعة حلوان –ص 15 .

7-       السیدة خیری عفیفی النحراوی (2010)، "مواصفة استرشادیة الملابس الخارجیة لفتیات فی المرحلة الجامعیة ببعض محافظات الوجه البحری" – رسالة ماجستیر – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة –ص 7 .

8-       خالد البغدادی (1992)، "اتجاهات النقد فی فنون ما بعد الحداثة"، الهیئة العامة للکتاب، القاهرة، ص22.

9-        خوان میرو )1974)، "الحیاة والعمل" – دار النهضة مصر – القاهرة –ص125

10-    دعاء جلال حامد (2013)، "تقنیات الطباعة الحدیثة وإمکانیة الاستفادة منها فی إثراء القیمة الجمالیة للملابس الجلدیة لخدمة الصناعات الصغیرة" – رسالة ماجستیر – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة –– ص 30 .

11-    دینا أحمد نفادی (2006)، "فلسفة تجریدیة التعبیریة فی تصویر الفن الحدیث والتقنیة الابتکاریة فی تصمیم المعلقات النسجیة" – رسالة دکتوراه – کلیة الفنون التطبیقیة – جامعة حلوان –ص 9.

12-    رحاب عادل شاکر الفیشاوی (2010)، "دراسة لبعض الأسالیب الزخرفیة لإثراء القیم الجمالیة لملابس السهرة المصنوعة من الأقمشة الحریریة" – رسالة دکتوراه – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة –ص 51 .

13-    سعید الوتیری، سلوى الغریب (2000)، "أسس التصمیم ودورها فی تطویر قدرات المصمم الابتکاریة" - مطبعة جامعة حلوان- ص 40

14-    شیماء إبراهیم محمد المعاصری (2010)، "إعداد برنامج تنفیذی لتصمیم وتشکیل بعض ملابس السهرة فی ظل مفهوم التجربة الهندسیة" – رسالة ماجستیر – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة –ص 16 .

15-    شیماء محمد أبو الفتوح النجار (2010)، "استخدام البعد الثالث الإیهامی فی الطباعة الرقمیة لاستخدام معلقات طباعیة فی ضوء معاییر ضمان الجودة والاعتماد" – رسالة ماجستیر – کلیة التربیة النوعیة – قسم تربیة فنیة – جامعة المنصورة –ص 30 .

16-    عمر غنیم (2008)، "ما وراء الشکل فی فنون ما بعد الحداثة"، المؤتمر الدولی الأول، کلیة الفنون التطبیقیة جامعة المنصورة – فرع دمیاط - ص136.

17-    غادة محمد بنداری حسین (2012)، "دراسة إمکانیة وتصمیم وتنفیذ بعض أغطیة المفروشات المنزلیة لرفع القیمة الفنیة والتطبیقیة لمنتج باستخدام الحاسب الآلی" – رسالة ماجستیر – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة –ص 36.

18-    فاطمة أحمد الشافعی (2011)، "الاقتباس من بعض العناصر البیئیة الطبیعیة لتصمیم وتنفیذ بعض ملابس السهرة للمحجبات" – رسالة ماجستیر – کلیة اقتصاد منزلی – جامعة المنوفیة –ص 28.

19-    فاطمة السعید مصطفى مدین (2010)، "إمکانیة الدمج بین تقنیات الطباعة الیدویة لخدمات المشروعات الصغیرة فی مجال المشغولات الفنیة النسجیة" – رسالة ماجستیر – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة –ص 15.

20-    محمود البسیونی (1961)، "آراء فی الفن الحدیث"- دار المعارف- القاهرة- ص1.

21-    مروة السعید عبد الحمید الدمیری (2012)، "إمکانیة بعض تقنیات طباعة والتطریز الآلیة فی تنفیذ الصور المجهریة والاستفادة منها فی إثراء ملابس الشباب" – رسالة ماجستیر – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة –ص 15.

22-    یاسر سهیل (1997)، "استخدام الکمبیوتر للوصول لأشکال مبتکره" بحث منشور – بمجلة کلیة التربیة النوعیة - جامعة القاهرة -  ص 103.

23-    نبیل زین الدین (1999)، "مقدمة الکمبیوتر ونظم التشغیل" - الهیئة المصریة العامة للکتاب – القاهرة - ص 58.

 

24-    یاسر سهیل (2000)، "الکمبیوتر ودوره فی مجال التصمیم" - بحث منشور بمجلة الاقتصاد المنزلی - جامعة المنوفیة - ص 190.

Statistics
Article View: 258
PDF Download: 390
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.