Abd El Aziz, Z., Haraz, A. (2017). An aesthetic vision to enrich university students clothing using Nubian symbols by means of canvas stitch motifs. International Design Journal, 7(1), 35-48. doi: 10.12816/0049410
Zainab Ahmed Abd El Aziz; Abeer Najib Said Haraz. "An aesthetic vision to enrich university students clothing using Nubian symbols by means of canvas stitch motifs". International Design Journal, 7, 1, 2017, 35-48. doi: 10.12816/0049410
Abd El Aziz, Z., Haraz, A. (2017). 'An aesthetic vision to enrich university students clothing using Nubian symbols by means of canvas stitch motifs', International Design Journal, 7(1), pp. 35-48. doi: 10.12816/0049410
Abd El Aziz, Z., Haraz, A. An aesthetic vision to enrich university students clothing using Nubian symbols by means of canvas stitch motifs. International Design Journal, 2017; 7(1): 35-48. doi: 10.12816/0049410
An aesthetic vision to enrich university students clothing using Nubian symbols by means of canvas stitch motifs
1Assistant professor of clothing and textiles, Faculty of Specific Education, Mansoura University, Egypt
2Lecturer, Textile and clothing, Faculty of Specific Education, Mansoura University, Egypt
Abstract
The research seeks to take advantage of two enriching resources of honored Egyptian heritage, The first is the popular Nubian Heritage, which is one of the most important sources of artistic creativity and design. It represents one of the most popular traditions that emphasize our Egyptian identity, where this heritage is an important and influential value in the national heritage due to his simplicity, innate and dependence on the surrounding environment, and the maintaining of this popular tradition and re-drafted to keep pace with contemporary reality is the best way to confirm the specialty of culture. The second is the art of embroidery with canvas as it represents one of the old Fine Arts as history, which we find it does not take enough interest in the decoration of our clothes, despite what is distinguished by its ease of learning and implementation and beauty in shape and production, the problem of this research is in the blending Egyptian identity global influences that have become prevalent creativity to varying degrees, and the control of foreign schools of thought and break creative sprit stemming from the popular culture. This research aims to identify the aesthetic values of the symbolic indications of symbols of Nubian folklore, and to try to take an advantage of these aesthetic values in the development of decorative contemporary designs clothing collection to enrich the university students, the implementation of these designs as motifs by using canvas stitch.The Study followed a descriptive and analytical approach as a means of research. Advantage has been taken of the popular Nubian Heritage in the preparation of a range of designs with the Egyptian character and compatible with the contemporary trends of clothing university students, and its number is (15) The design is inspired by some of the art symbols Nubian They (the triangle - Crescent - Star – hand - veil - Palm - potted planting ), and implementing (7) designs, including in the form of motifs canvas stitch , then employ these motifs on (21) closing pieces of clothing university students, where he had been recruited each Motive three closing pieces cut in a variety of distributions, these motifs are characterized as moving can be installed and disassembled again and re-distributed to the same clothing or used to decorate clothing or some other supplements.A questionnaire has been prepared to assess these designs and apply it on (100) female students from the university. Approval of design as a whole of 86%: 97%, which is high ratios indicating the enthusiasm of the students on this design significantly,
أحمد سمیر کامل (2013): أثر الموروث الشعبی النوبی فی تأکید الخصوصیة الثقافیة، مؤتمر فیلادفیا الدولی السادس عشر، الأردن.
أشرف حسین إبراهیم(2013): صلاحیة البقاء والتحول للمفردات التشکیلیة الشعبیة المصریة فی الفراغ الداخلی، مؤتمر فلادیفیا الدولی السادس عشر، الأردن.
إیهاب فاضل أبو موسی (2011): معالجات فنیة لعناصر زخرفیة من الریف المصری لرفع القیم الجمالیة لبعض تصمیمات ملابس الشباب اقتصادیا کمشروع سیاحی صغیر، مجلة الاقتصاد المنزلی، کلیة الاقتصاد المنزلی، جامعة المنوفیة، مجلد 21 ، العدد (3) ، یولیو.
ثریا سید نصر وأخرون (2011): التصمیم والتطریز على أقمشة الإیتامین "دراسة فنیة تطبیقیة"، عالم الکتب، القاهرة، الطبعة الأولى.
رباب حسن عبد الحکم (2012): رؤیة مقترحة لجمالیات الحروف العربیة ومدى الاستفادة منها فی التشکیل الخزفی بما یتوافق مع متطلبات سوق العمل، المؤتمر العلمی السنوی (العربی السابع- الدولی الرابع)، کلیة التربیة النوعیة، جامعة المنصورة، المجلد الثانی.
زینب أحمد عبد العزیز (2010): زخارف العمارة النوبیة کمدخل ابتکاری فی تصمیم الأزیاء، المؤتمر العربی الرابع عشر للاقتصاد المنزلی، کلیة الاقتصاد المنزلی، جامعة المنوفیة، نوفمبر.
زینب أحمد عبد العزیز (2014) :دمجرموزالکتابةالهیروغلیفیةبالحروفالعربیةوالانجلیزیةلإثراءالأنماطالزخرفیة لملابسالشباب ومکملاتها ، مجلة التصمیم الدولیة، المجلد الرابع، العدد الأول.
سامی بخیت عبد الصالحین(2013): زخارف الحرف الشعبیة المصریة بین التراث والمعاصرة، الهیئة المصریة العامة للکتاب، القاهرة.
سحر أحمد إبراهیم منصور(2013): المجلة الأردنیة للفنون، المجلد السادس، العدد الثالث.
عبد الحمید السید عبد الحمید(2001): الاستفادة من الزخارف النوبیة لابتکار تصمیمات تصلح لطباعة أقمشة المفروشات والمعلقات، رسالة ماجستیر، کلیة الفنون التطبیقیة ، جامعة حلوان .
عبید حسین الصالح (2006):مهارات الأعمال الیدویة، دار أسامة، عمان، الطبعة الأولى.
عبیر نجیب السعید حراز (2011): إمکانیة الاستفادة من بعض الزخارف الفرعونیة فی استحداث تصمیمات لإثراء الجانب الجمالی للمفروشات المنزلیة، رسالة ماجستیر، کلیة التربیة النوعیة، جامعة المنصورة.
کریمة احمد الحسین محمود (2006):برنامج مقترح باستخدام تکنولوجیا الحاسب الآلی یهدف إلى الاستفادة من الزخارف النوبیة فی تصمیمات تصلح للتطریز على جلباب معاصر للمرأة ذو طابع سیاحی، رسالة ماجستیر، کلیة الاقتصاد المنزلی، جامعة المنوفیة.
لیلى صالح البسام، لیلى عبد الغفار فدا(2002|): التطریز الیدوی، دار الزهراء للنشر والتوزیع، الطبعة الأولى.
مادلین أنور ریاض (2003): صیاغات تشکیلیة لمکملات الملبس مستلهمة من الزخرف النوبی فی ضوء نظریة التحدیث، رسالة دکتوراه، کلیة التربیة الفنیة، جامعة حلوان.
مرفت عبد الرحیم(2008):الاستفادة من بعض الجوانب التعبیریة للثقافة النوبیة فی مجال النسجیات، رسالة دکتوراه، کلیة التربیة النوعیة، جامعة المنصورة.
مصطفى محمد الشوربجی (2006): رؤیة حدیثة للرموز الشعبیة کقیمة تشکیلیة فی تصمیم مکملات أقمشة المفروشات المطبوعة ، المؤتمر العلمی الأول لکلیة التربیة النوعیة " التعلیم النوعیودوره فی التنمیة البشریة فی عصر العولمة، کلیة التربیة النوعیة، جامعة المنصورة.
منال یاقوت عبد العزیز محمد (2003): دراسة تأثیر استخدام الکنفاه والإیتامین لعمل مشغولات مستوحاة من سمات المدرسة التأثیریة، رسالة ماجستیر، کلیة الاقتصاد المنزلی، جامعة المنوفیة .
مها محمود إبراهیم (2013): التراکمیة فی الفن الشعبی وتأثیرها على المدخل فی المنزل النوبی،مؤتمر فیلادفیا الدولی السادس عشر، الأردن.
می سمیر کامل (2015): موضة مصریة معاصرة مستوحاه من التراث النوبی ،المجلة الدولیة للتصمیم، العدد الخامس، المجلد الرابع.
نورا السید الأشمونی (2013): إثراء التصمیم الزخرفی لملابس السیدات الخارجیة بمزج التراث الشعبی المصری والخلیجی، رسالة دکتوراه، کلیة التربیة النوعیة، جامعة المنصورة.
هبة مصطفى حسین(2006): خطوط العمارة النوبیة وزخارفها – مفهوم جدید لتصمیم طباعة الأقمشة فی ظل التغیر والحداثة ، المؤتمر العلمی السنوی السابع ، کلیة التربیة النوعیة بدمیاط ، جامعة المنصورة ، 26-27 أبریل .
هنى أحمد محمد یس (2008): تشکیلات فنیة مستلهمة من وحدة ورموز الفن الشعبی المصری، المؤتمر الدولی الأول لجامعة المنیا.
وفاء مهدی طه عبد الهادی (2009):توظیف بعض أنواع الإیتامین على ملابس الأطفال لإثراء القیمة الفنیة لها، رسالة ماجستیر ، کلیة الاقتصاد المنزلی، جامعة المنوفیة.
یوسف خلیفة غراب، نجوى حسین حجازی (2003): جمالیات الزخارف الشعبیة رؤیة لتنمیة التذوق وتربیة الإحساس، دار الفکر العربی، القاهرة، الطبعة الأولى.