Youssef, G., Al-Ablani, I. (2018). The effectiveness of an educational channel on the World Wide Web For teaching clothes implementation techniques. International Design Journal, 8(2), 417-426. doi: 10.21608/idj.2018.86141
Gehan Fahmy Mostafa Youssef; Ilham Ahmed Al-Ablani. "The effectiveness of an educational channel on the World Wide Web For teaching clothes implementation techniques". International Design Journal, 8, 2, 2018, 417-426. doi: 10.21608/idj.2018.86141
Youssef, G., Al-Ablani, I. (2018). 'The effectiveness of an educational channel on the World Wide Web For teaching clothes implementation techniques', International Design Journal, 8(2), pp. 417-426. doi: 10.21608/idj.2018.86141
Youssef, G., Al-Ablani, I. The effectiveness of an educational channel on the World Wide Web For teaching clothes implementation techniques. International Design Journal, 2018; 8(2): 417-426. doi: 10.21608/idj.2018.86141
The effectiveness of an educational channel on the World Wide Web For teaching clothes implementation techniques
1Assistant Professor of Clothes Manufacturing, Faculty of Designs and Arts, Princess Nourah bint Abdul Rahman University, and the Faculty of Home Economics - Helwan University
2Professor of Patron Design and Assistant Clothing Design, College of Art and Design, Princess Nora Bint Abdul Rahman University
Abstract
The current era is characterized with knowledge and technological expansion in the use of the Internet. This made the world an e-village. Countries have begun to feel the growing importance of information upbringing through providing an interactive learning and training environment that attracts the attention of individuals in an era characterized with the continuous development and change through functioning the information technology and the Internet in education. The problem of research can be determined in the following questions: 1 - What is the extent of utilizing the World Wide Web in the implementation of clothes techniques? 2 - What is the effectiveness of the pilot unit of the proposed channel in providing the female students with the skills included in the experimental unit? 3- What is the effectiveness of the proposed educational channel in learning the techniques of implementing clothes for the third level female students in the Department of Fashion Design and Textile? Objectives of the research: The research aims to the following: 1. Designing the presentation of the content of a specialized educational channel on the world wide web to teach the techniques of the implementation of clothes. 2 - Measurement of the effectiveness of an educational unit within the specialized educational channel proposed in the education of techniques for the implementation of clothes regarding the skills aspects. Significance of the research: The techniques of implementation of clothes are considered the cornerstone in the way of fashion designer and sewing lovers .Their mastery requires of a lot of knowledge and skills and their foundations in addition to patience to repeat training, redoing and experience until the implemented piece reaches the required form. Methodology of the research: - This research follows the semi-experimental methodology due to its relevance to the objectives of the research and verifying its hypotheses.
1.رانیا مصطفى، وسام محمد ( 2016 ) فاعلیة التعلم الالکترونی فی اکساب معارف ومهارات رسم نماذج ملابس الأطفال.فاطمة عبدالله العیدروس: "التعلیم الالکترونی فی رسم المانیکان وتصمیم الأزیاء " رسالة دکتوراة –جامعة أم القرى –مکة المکرمة 2013 .
2.سمیة مصطفى محمد، عماد زاید بخیت :" فاعلیة برنامج تعلم الکترونی لتدریج نموذج الجاکت النسائی بالحاسب " المجلة المصریة للاقتصاد المنزلی –العدد التاسع والعشرون -2013.
3.العبلانی، إلهام أحمد. ( 2012 ). برنامج إلکترونی للتدریب على تقنیات الخیاطة الراقیة. بحث دکتوراة غیر منشور من قسم الملابس والنسیج بکلیة الاقتصاد المنزلی بالریاض .
4.نور عبد الهادی الصبیانی :" فاعلیة موقع تدریبی مقترح على تنمیة مهارات تصنیع الملابس الجاهزة لطالبات قسم الاقتصاد المنزلی بجامعة الملک عبد العزیز بجدة " رسالة دکتوراه -کلیة التربیة-جامعة أم القرى 2012
5.عبدالغفار، سها أحمد. ( 2011 ). قیاس فاعلیة برنامج للتعلم الذاتی ( الفیدیو التفاعلی ) لتعلم بعض مهارات التشکیل على المانیکان. بحث منشور فی مجلة علوم وفنون .
6.محمد و عبدالحمید ( 2011 ) بحث منشور بعنوان دراسة تقویمیة لمقرر الماکینات وتقنیات الخیاطة وتأثیره على أداء الطالبات فی تنفیذ القطع الملبسیة .
7.أبوشنب وآخرون ( 2010 ) بحث منشور بعنوان فعالیة برنامج للتعلم الإلکترونی لتطویر مهارات التشکیل على المانیکان لطلاب الفرقة الرابعة شعبة الملابس والنسیج بجامعة المنوفیة .
8.الرفاعی وآخرون ( 2010 ) دراسة بعنوان موقع تدریبی لتأهیل وتطویر مستویات العمالة الفنیة اللازمة لصناعة الملابس الجاهزة على شبکة المعلومات الدولیة بحث منشور .
9.شریف عبد الجواد عبید، حاتم أحمد رفاعی :"بناء موقع تعلیمی لبعض تقنیات تشغیل الملابس الجلدیة على شبکة المعلومات الدولیة الانترنت " المؤتمر العلمی الأول – کلیة التربیة النوعیة –جامعة قناة السویس 2006.
10.أبو زید، وفیة محمد. ( 2009 ). فاعلیة استخدام الوسائط الفائقة فی تعلم الصم والبکم للتشکیل على المانیکان .بحث دکتوراة غیر منشور من قسم الملابس والنسیج بکلیة الاقتصاد المنزلی بجامعة حلوان.
11.أحمد، دعاء محمد عبود. ( 2008 ). فاعلیة برنامج فیدیو تفاعلی لتعلم أحد تقنات أسلوب التشکیل على المانیکان. رسالة دکتوراة غیر منشورة من قسم الملابس والنسیج بکلیة الاقتصاد المنزلی بجامعة حلوان .
12.زیتون، حسن حسین. ( 2005 ). رؤیة جدیدة فی التعلیم : التعلم الإلکترونی مفهوم وقضایا وتطبیق وتقویم الطبعة الأولى. الریاض : الدار الصولتیة للتربیة .
13.توفیق، عبدالرحمن. ( 2003 ) .التدریب عن بعد : تنمیة الموارد البشریة باستخدام الکمبیوتر والانترنت. الطبعة الثانیة. القاهرة : مرکز الخبرات المهنیة للإدارة .
15.عبد اللطیف بن صقی الدین الجزار فاعلیة استخدام التعلیم المفاهیم العملیة وفق نموذج "فبرایر" لتقویم المفاهیم، بحث منشور، مجلة کلیة التربیة، جامعة الازهر، ع 105، 2002.
22.کوثر حسین کوجک اتجاهات حدیثة فی المناهج وطرق التدریس "التطبیقات فی مجال التربیة الأسریة"، ط2 – عالم الکتب، القاهرة، 1997.
23.العاید، أحمد وآخرون. ( 1988 ). المعجم العربی الأساسی. تونس : المنظمة العربیة للتربیة والثقافة والعلوم .
24.محمد، حسناء أبوالعینین. عبدالحمید، سوزان علی. ( 2011 ). دراسة تقویمیة لمقرر الماکینات وتقنیات الخیاطة وتأثیره على أداء الطالبات فی تنفیذ القطع الملبسیة. المؤتمر العربی السادس الدولی الثالث لتطویر برامج التعلیم العالی النوعی فی مصر والوطن العربی فی ضوء متطلبات عصر المعرفة .
25.محمد، سعد الدین. ( 2008 ). التعلم الالکترونی طریقة مبتکرة للتعلیم وزیادة المعرفة ومستقبل مشرق نحو تقنیات أکثر تفاعلیة فی التعلیم .
26.هیئة الأبحاث والترجمة. ( 1997 ). الأسیل القاموس العربی الوسیط. بیروت : دار الراتب الجامعیة .
27.المراجع الأجنبیة :
28.Clarke,Alan. ( 2004 ). Much to Learn about e-learning. Vol.15.Issue 5 .