Sheha, S., Attallah, A., Abdellah, O. (2018). low vision aids to help the visually impaired in clothing manufacturing learning manual techniques. International Design Journal, 8(3), 121-129. doi: 10.21608/idj.2018.85342
Samah Ibrahim Sheha; Ahmed Ramzy Attallah; Ola Youssef Abdellah. "low vision aids to help the visually impaired in clothing manufacturing learning manual techniques". International Design Journal, 8, 3, 2018, 121-129. doi: 10.21608/idj.2018.85342
Sheha, S., Attallah, A., Abdellah, O. (2018). 'low vision aids to help the visually impaired in clothing manufacturing learning manual techniques', International Design Journal, 8(3), pp. 121-129. doi: 10.21608/idj.2018.85342
Sheha, S., Attallah, A., Abdellah, O. low vision aids to help the visually impaired in clothing manufacturing learning manual techniques. International Design Journal, 2018; 8(3): 121-129. doi: 10.21608/idj.2018.85342
low vision aids to help the visually impaired in clothing manufacturing learning manual techniques
1Textile and Readymade garments instructor Directorate of Education, -Menoufia Governorate
2Assistant Professor, Department of clothing and textiles, Faculty of Home Economics-Menoufia University
3Professor Clothing and Textile Division, Faculty of Home Economics-Menoufia University
Abstract
The study introduces new methods to assist the visually impaired with using sewing machines and learning manual techniques of ready-to-wear clothing The study was carried out on a sample of 18 persons who were visually impaired with visual acuity ranging from 6/60 to 6/24 with the use of medical glasses or contact lenses. The participants are regular visitorsof the charities working in the field of disability in Monufia Governorate. The experiment was conducted in the productive families' workshops affiliated to the Ministry of Social Affairs (taking into account the homogeneity of the sample members in terms of demographic and medical characteristics). The study followed the experimental design (pre-test and post-group test). The experiment lasted for six weeks,three days a week, where each session lasted for three hours a day for each single case. The results of the study show that There are non-physical differences among the feedback provided by the participants on the use of the visual aids, where the value (F) equals (0.46), which is statistically insignificant. There are physical differences between the average results of the cognitive tests before and after the training. The outcome is in favor of the post-cognitive test, where the value (T) equals (124.664), which is statistically significant at the level (0.05). There are physical differences between the average results of the skills gauging test before and after the use of the visual aids. The outcome is in favor of the post skills gauging test, where the value (T) equals (18.424), which is statistically significant at the level (0.05). There are physical differences between the average test durations of the skills test before and after the use of the visual aids. The outcome is in favor of the post skills-test, where the value (T) equals (22.698), which is statistically insignificant at the level (0.05).
1.إبراهیم محمد شعیر:( 2009)-"تعلیم المعاقین بصریًا " - الطبعة الأولى – دار الفکر العربی – القاهرة.
2.أمانی مصطفی عابد حسنین:( 2012)-"التدریب التحویلی فی صناعة الملابس الجاهزة ودوره فی تنمیة المشروعات الصغیرة " – رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة حلوان.
3.أمل أحمد جمعة محمد:( 2006)- "المهارات الیدویة الفنیة وعلاقاتها ببعض المتغیرات النفسیة"- للحصول على درجة الماجیستیر (تخصص علم نفس تربوی) – کلیة التربیة – جامعة القاهرة.
4.حاتم أحمد محمود الرفاعی :( 1999)-" فاعلیة برنامج تدریبی لتنمیة المهارات الأساسیة للأفراد المجندین بالقوات المسلحة "- رسالة ماجستیر غیر منشورة – کلیة الاقتصاد المنزلی - جامعة حلوان.
5.حاتم أحمد محمود رفاعی، حازم عبد الفتاح عبد المنعم :( 2007)- "برنامج تدریبی لتأهیل شباب الخریجین للعمل فی صناعة الملابس الجاهزة" - بحث منشور – مجلة بحوث التربیة النوعیة – العدد التاسع – کلیة التربیة – جامعة المنصورة.
7.دعاء محمد شمس الدین:( 2005)- "تطویر منهج لتنمیة المهارات اللمسیة الحسیة لتلامیذ المرحلة الإعدادیة من مکفوفی البصر فی التربیة الفنیة" - رسالة ماجستیر غیر منشورة - کلیة التربیة الفنیة - جامعة حلوان.
8.زینب عبد الحفیظ: (2001)- "تقویم الأداء المهارى لتشغیل ماکینة العراوی الصناعیة لدى طالبات قسم الملابس والنسیج " - بحث منشور – فی مجلة علوم وفنون / دراسات وبحوث – جامعة حلوان.
9.زینب محمود شقیر: (2013)- "خدمات التأهیل الشامل لذوى الاحتیاجات الخاصة" – الطبعة الأولى- مکتبة الأنجلو المصریة / دار الکتاب الحدیث/ دار الفکر العربی / النهضة العربیة –القاهرة.
10.سمیحة على إبراهیم باشا، جمال حسن یوسف القاضی، رفعت حسین الساعی:( 2013/2014)- " تکنولوجیا الخامات والآلات والمعدات والصیانة " - للصف الأول لطلاب المدارس الفنیة الصناعیة نظام الخمس سنوات - دار التوفیقیة للطباعة - القاهرة.
11.طارق صبحی جمعة:( 2001)- "مدى فاعلیة خزفی مقترح فی تنمیة بعض المهارات الیدویة لدى المتخلفین عقلیًا القابلین للتعلم" - استکمالًا للحصول على درجة الماجیستیر (قسم التربیة الفنیة) – کلیة التربیة النوعیة – جامعة عین شمس.
12.عادل محمد العدل:( 2012) "مدخل إلى التربیة الخاصة"- الطبعة الأولى- دار الکتاب الحدیث-القاهرة.
13.عبدالرحمن إبراهیم حسین:( 2003 )- "تربیة المکفوفین وتعلیمهم "-الطبعة الأولى - عالم الکتب للنشر والتوزیع والطباعة - القاهرة.
14.عبیر محمد حسین إبراهیم:( 2002)- "تصمیم برنامج تعلیمی فی الطباعة الیدویة لتنمیة القدرات المهاریة والعقلیة لدى فئة المورون من المتخلفین عقلیًا" – استکمالًا للحصول على درجة الماجیستیر فی التربیة الفنیة (تخصص طباعة منسوجات) – کلیة التربیة النوعیة – جامعة القاهرة.
15.عزة عبد الخالق صقر: (2000)- "دراسة لبعض المشکلات التکنولوجیة الخاصة بأداء إبر ماکینات الحیاکة المختلفة " – رسالة ماجیستیر – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة.
16.عزیزة صبحی عبد السلام، زینب صبحی عبد السلام:(2009)-" فن التفصیل "- الطبعة الأولى – مؤسسة اقرأ للنشر والتوزیع والترجمة – القاهرة.
17.مروه زکریا السید إبراهیم الشاذلی :( – 2015)- "أثر استخدام استراتیجیة التعلم التعاونی فی تنمیة مفهوم الذات والدافع ببإنجاز والمهارات الیدویة والفنیة لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة" - للحصول علی درجة الماجیستیر – قسم علم النفس التربوی – کلیة الدراسات العلیا للتربیة – جامعة القاهرة
19.مریم محمد فرج :(2007)-"تولیف الخامات فی النسیج الیدوی لتنمیة مهارات وتعبیرات فئة القابلین للتعلم من المعاقین ذهنیًا" – استکمالًا للحصول على درجة الماجیستیر فی التربیة الفنیة (تخصص نسیج) – کلیة التربیة النوعیة – جامعة القاهرة.
20.مصطفى السید مصطفى البربری:( 1998)-" فعالیة التعلیم الذاتی فی التدریب على ماکینة الحیاکة الصناعیة "- استکمالًا للحصول علی درجة الماجستیر فی الاقتصاد المنزلی- تخصص ملابس ونسیج- کلیة الاقتصاد المنزلی - جامعة المنوفیة.
23.وفیق صفوت مختار: ( 2010)- " سیکولوجیة الأطفال ذوى الاحتیاجات الخاصة “ -الطبعة الأولى- دار غریب للطباعة والنشر والتوزیع - القاهرة.
24.Abdallah Mohamed Mansour Elnagredy:(2010)-“LOW VISION AIDS” - master in ophthalmology - Ain shams University.
25.Ahrq technology assessment program:(2004)- “visual rehabilitation for elderly individuals with low vision or blindness – Agency for healthcare search and quality – Maryland.
26.Anne L. Corn & Jane N. Erin:( 2010 )-“Foundations of low vision “– second edition – AFB press – America.
28.Radwa Fayez Dawood Radwan :(2011)- " Reading performance with low vision aids - Master Degree - Faculty of medicine - Cairo university.
29.Rasha Sameer Moustafa:(2010)- "Management of visual Impairment in Albinism " - Master Degree - Faculty Of Medicine - Cairo University.
30.Shelagh palmer:( 2005)- "The factors which influence the use of low vision aids" - Visibility – Scotland.
31.Srivastava , jaya:(2012)- "How to make an eye clinic accessible for people with low vision" – Community Eye Health Journal – Mar2012,Vol.25Issue77,p13-13.