Qutp, M., Sayouh, M., abdo, A. (2018). Advertising ethics as ruling standards in competitive advertising. International Design Journal, 8(4), 389-402. doi: 10.21608/idj.2018.84726
Maysoon Mohamed Qutp; Mai Radwan Sayouh; Alaa Mohammed el-sayed abdo. "Advertising ethics as ruling standards in competitive advertising". International Design Journal, 8, 4, 2018, 389-402. doi: 10.21608/idj.2018.84726
Qutp, M., Sayouh, M., abdo, A. (2018). 'Advertising ethics as ruling standards in competitive advertising', International Design Journal, 8(4), pp. 389-402. doi: 10.21608/idj.2018.84726
Qutp, M., Sayouh, M., abdo, A. Advertising ethics as ruling standards in competitive advertising. International Design Journal, 2018; 8(4): 389-402. doi: 10.21608/idj.2018.84726
Advertising ethics as ruling standards in competitive advertising
1professor of Design, Advertising Department, faculty of applies arts, Helwan university Dean of faculty of applies arts, Helwan university
2Lecturer, Advertising Department, faculty of applies arts, Damietta university
3Lecturer Assistant faculty of applies arts, Damietta university
Abstract
Advertising play a n important role in promoting goods and services, and impacting on purchasing decision, consuming behavior, social and moral behavior of the recipient. The effectiveness of advertising is sometimes affected by the extent of advertiser ethical commitment towards both of competitors and recipients, and commitment to ethical principles, standards which governs the form of competition between both of them and affects the mental image of products and the interaction of the recipient with it Since advertising’s first goal is Directing the competitive advertising message to the recipient in the appropriate timing to reach maximum degrees of persuasion. whereas Compliance with the advertising covenants and its laws is extremely important to ensure the effectiveness of these competitive ads ensuring the respect of recipients for both competing parties. The use of competitive advertising has developed recently especially ads that show competitor negatively and deliberately highlight the weakness in the competing products either directly or implicitly. Hence the study dealt with studying the ethics of advertising in competitive advertising and its nature and characteristics. Methodology: analytical descriptive methodology Statement of the problem: How can advertising ethics be used for ruling standards for competitive advertising? Objectives: The research aims to study the negatives and positives of competitive advertising, its characteristics,mechanisms of it’s application, and concluding ethical standards for competitive advertising. Results: The research concluded that: Competitive advertising is an advertising technique in which the advertiser claims preference and surpasses of the products which he is promoting to over the interestof his competitors by using direct and indirect compactivity. Also competitive advertising should reflect ethical principles and values, not to be misleading and do not cause controversy on generally agreed ethical values. commitment to ethical values in competition between institutions Helps to activate them positively and improve the mental image of the institution which recipient has. Competitive advertising helps in forcing brands to improve the quality of their products as well as been a strategy which helps to reduce barriers and break into new markets.
1. أکرم، مکناس، (أغسطس 2015)، قیم صناعة الإعلان، بحث منشور، صحیفة الایام البحرینیة، العدد 9624.
محمود السید ، رشا ،(2011)، ظاهرة التسویق الالکترونی عن طریق استغلال مواقع الشرکات المنافسة دراسة تحلیلیة لمواقع بعض الشرکات المصریة المتنافسة،بحث منشور، مجلة علوم وفنون، المجلد 23، العدد الأول، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، القاهرة.
الصمادی، سامی،(2004)، اتجاهات المستهلکین نحو أخلاقیات الإعلان التجاری المتلفز (دراسة میداینة من منظور المستهلک الأردنی فی مدینة الزرقاء، مجلة المنارة للبحوث والدراسات، مجلد 10، العدد الثانی،الأردن.
عبد الرحمن الشمیمری، فهد، (2010)، التربیة الاعلامیة کیف نتعامل مع الاعلام؟، مکتبة الملک فهد الوطنیة للنشر، الریاض.
عبد الرحمن، بسام، (2012) أخلاقیات العمل الإعلامی، دار أسامة للنشر والتوزیع، الأردن، عمان.
عبد الرؤوف، حجاج،(2007)، المیزة التنافسیة للمؤسسة الاقتصادیة: مصادرها ودور الإبداع التکنولوجی فی تنمیتها (دراسة میدانیة فی شرکة روائح الورود لصناعة العطور بالوادی)، رسالة ماجستیر، کلیة التیسیر والعلوم الإقتصادیة، الجزائر.
عجوة، علی،(2014)، العلاقات العامة والصورة الذهنیة، الطبعة الثانیة، المجلد الأول، عالم الکتب للنشر، القاهرة.
علی، احمد السید لبیب إبراهیم،( أکتوبر2013)، الإعلانات التجاریة المقارنة بین الحق فی الإعلان والمنافسة غیر المشروعة: دراسة مقارنة، مجلة البحوث القانونیة والاقتصادیة، المجلد الاول، العدد 54، کلیة الحقوق، جامعة المنصورة، مصر.
کندری، کریمة، (2010)، دور الإمداد فی تحسین تنافسیة المؤسسة، رسالة ماجستیر، کلیة العلوم الإقتصادیة والتجاریة وعلوم التیسیر، الجزائر.
محمود السید، رشا، (2011)، ظاهرة التسویق الالکترونی عن طریق استغلال مواقع الشرکات المنافسة : دراسة تحلیلیة لمواقع بعض الشرکات المصریة المتنافسة، بحث منشور، مجلة علوم وفنون، المجلد 23، العدد الأول، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، القاهرة.
مصطفى، أحمد، (نوفمبر 2009)، مدخـل لإثــراء تصمیـم الشـعـار المعـاصــر فی ضوء فلسفة سیمیوطیقا العلامات ، بحث منشور، مجلة کلیة التربیة، جامعة الفیوم، العدد التاسع- ط(1).
نیازی الصیفی، حسن،(2011)، أخلاقیات الاعلان فی الفضائیات العربیة، دار الفجر للنشر والتوزیع، مصر.
هیبة الله، أوریسی،(2012)، تنافسیة القطاع السیاحی وانعکاساته على التنیمة المستدامة فی الدول العربیة (دراسة مقارنة بین مصر والجزائر)، رسالة ماجستیر، کلیة العلوم الاقتصادیة والعلوم التجاریة وعلوم التیسییر، جامعة فرحات عباس، الجزائر.
Kathuria Billa، Vaishali(2008) ، ADVERTISING ETHICS & LAWS، Advertising Ethics، Social Responsibility & Self Regulation، paper3، education course، lesson 1، Madras High Court C.S. No. 451
Kaylene C. Williams، Robert A. Page، Jr.(2013)، Comparative Advertising as a Competitive Tool, Journal of Marketing Development and Competitiveness vol. 7(4)