Designing a Hypermedia Program for teaching Fashion Design for People with Hearing Impairment

Document Type : Original Article

Authors

1 Teaching Assistant, Department of Home Economics, College of Sciences & Arts in Mahail Asser, King Khalid University, Kingdom of Saudi Arabia

2 Assistant Professor, Department of Clothes and Textiles, College of Home Economics, King AbdulAziz University, Kingdom of Saudi Arabia

Abstract

 
Designing a hypermedia program seeking to learn knowledge and basic skills of fashion designing for people with hearing impairment. The study participates in shedding light on people with hearing impairment class and their potential skills and abilities that must be utilized through providing suitable educational conditions as well as coping with technological development in teaching methods used with people with hearing impairment based on using hypermedia programs. In addition, the study aims to open the field for people with hearing impairment to depend on themselves and meet their living requirements. The study aims to building a hypermedia program to learn certain skills and knowledge of designing fashion for people with hearing impairment. The current study copes the technological development in teaching methods of people with hearing impairment through activating the hypermedia role that many studies proved its effectiveness in gaining skills and knowledge for people with hearing impairment. Results: The current study presented a model for a proposed hypermedia program to learn certain skills and knowledge about fashion designing. The proposed hypermedia program model passes four basic steps from each step a set of procedures is branched as follows:
First: Analysis & Design Stage: determining the features of the study class to be taken into account when designing the program. Second: Writing and Preparing the Paper Scenario of the Program: This included designing reaction modes, surfing methods, and reaction interfaces. Third: Programming Production Stage: producing the educational multimedia and collecting the available of it and converting the paper scenario into computerized hypermedia program taking into account that all previous stages passed constructional assessment, amendment, and review processes.  

Keywords


  1. الجلامده، فوزیة عبدالله (2016م) "المشکلات السلوکیة النفسیة والتربویة لدى ذوی الاحتیاجات الخاصة"، دار المسیرة للنشر والتوزیع، عمان.
  2. الحیلة، محمد محمود(1999م) "التصمیم التعلیمی: نظریة وممارسة"، دار المسیرة، عمان.
  3. الفوزان، محمد والرقاص، خالد(2009م) "أسس التربیة الخاصة: الفئات -التشخیص- البرامج التربویة"، العبیکان للنشر، الریاض.
  4. القریطى، عبد المطلب أمین (2014م) "ذوو الإعاقة السمعیة تعریفهم وخصائصهم، وتعلیمهم وتأهیلهم"، عالم الکتب، القاهرة.
  5. بهجات، رفعت محمود (2004م) "أسالیب التعلم للأطفال ذوی الاحتیاجات الخاصة"، عالم الکتب، القاهرة.
  6. حسن، شوقی حسانی محمود (2012م) "تطویر المناهج رؤیة معاصرة: المنهج، تطویر المنهج، تصمیم ونماذج برمجیة المنهج، معاییر جودة المنهج"، المجموعة العربیة للتدریب والنشر، القاهرة.
  7. خمیس، محمد عطیة (2003م) "عملیات تکنولوجیا التعلیم"، دار الکلمة، القاهرة.
  8. دعمس، مصطفى نمر (2009م) "تکنولوجیا التعلم وحوسبة التعلیم"، دار غیداء للنشر والتوزیع، عمان.
  9. عبد المجید، أشرف عویس محمد (2016م) "فاعلیة برنامج تدریبی قائم على الوسائط الفائقة فی تنمیة المهارات: استخدام بیئات التعلم الإلکترونی لدى طلاب کلیة التربیة واتجاهاتهم نحوها"، مجلة کلیة التربیة بأسیوط - مصر، العدد1، 79-131.
  10. عزمی، نبیل جاد (2011م) "التصمیم التعلیمی للوسائط المتعددة"، ط2، دار الهدى للنشر والتوزیع، المنیا.
  11. عقل، سمیر محمد(2016م) "التدریس لذوی الإعاقة السمعیة"، ط2، دار المسیرة، عمان.
  12. سویدان، أمل والجزار، منى(2007م) "استخدام التکنولوجیا فی التربیة الخاصة"، مرکز الکتاب للنشر، القاهرة.

13- Arik, Buket, Sato, Tetsuya, Sarikaya, Gulsah and Ikiz, Yuksel (2015) "Seasonal and Emotional Associations of the Colours and Their Effects on Directing the Turkish Fashion", Color Research and Application, 41(5), 523-529.

 14- Ministry of education (n. d.) Retrieved October 14, 2018, from https://www.moe.gov.sa/ar/Pages/vision2030.aspx