Pop Art in Contemporary Ready- Made fabric designs

Document Type : Original Article

Authors

1 University of Baghdad, Faculty of Fine Arts, Design Department

2 Directorate General of Vocational Education, Ministry of Education, Iraq

Abstract

The design of ready-made garments is an important part of the culture of the modern era in its steps, colors and distances from one chapter to the next and from one year to another. It has followed important and extensive steps in an attempt to prove its actual artistic and scientific presence, which is connected with the other human expression techniques reflecting the tendencies, features and taste of the designer as he translates the nature of the person prepared for him and wears it so it is considered expressive means of self. Hence the study topic Pop Art in contemporary ready-made designs: The problem can be summed up by the following question: What is the role of pop art in the designs of contemporary ready-made garments? Hence the importance of the current research, as the research contributes to the possibility of developing the designs of contemporary women's clothing fabrics. The aim of the research was to discover new designs inspired by Pop Art art, which will be used in the designs of contemporary ready-made fabrics, based on the analytical descriptive approach in collecting data and information related to the subject of the research and based on the experimental approach in preparing the proposed models, (3) models and the research tool represented by the analysis form prepared for this purpose and then ratified this tool and its stability, which was presented to the most important experts specialized in the design of fabrics and then analysis of the models analysis based on the form that was designed to achieve the purpose research The study concluded the need to adopt the The design of the art of the art of pop art is characterized by the geometric style and the realistic style of the two dominant styles as one of the technical treatments to preserve the features and characteristics of the design vocabulary within the framework of formal and objective unity, which is known to show the aesthetic dimension of the work of art. And that the focus of designs should be on the morphological formality of the human and natural vocabulary (Adamic) with the attached engineering unit and their preference to represent the real dimension of the design idea, due to the capacity of the field and the rich engineering resources that formed a complex field and to simplify the design configuration. Perhaps one of the most important foundations of the study is the need to be proportionate basis of artistic taste obtained from the product design, which is one of the most important foundations to fit each part of the design with the other parts and its relationship with all in terms of subject and dimensions,

Keywords


  1. اسماعیل شوقی ، الفن والتصمیم ، کلیة الفنون الجمیلة ، جامعة حلوان ،   مدینة نصر ، القاهرة ، مطبعة العمرانیة ، 1999.
  2. أسماعیل شوقی، الفن والتصمیم، جامعة حلوان، دار المأمون، کلیة التربیة، 1999.
  3. امهز، محمود, الفن التشکیلی المعاصر، دار(التصویر), دار المثلث للتصمیم و الطباعة و النشر، بیروت، لبنان: 1981.
  4. امین بدرة ، وخالد عامر عبد الرزاق، تقنیات المنسوجات ، وزارة التربیة ، مطبعة العزة ، بغداد ،1993.
  5. أنصاف نصر وکوثر الزغبی دراسات النسیج، ط4، دار الفکر العربی، القاهرة، 1993.
  6. البستانی ، فؤاد : المنجد ، دار المشرق ، المطبعة الکاثولیکیة ، بیروت ، 1986 .
  7. البغدادی، خالد محمد. اتجاهات النقد فی فنون ما بعد الحداثة، ط1، دار المطابع المصریة، القاهرة، 2008.
  8. التمیمی، بشرى فاضل صالح. العیوب المظهریة للملابس النسائیة والبناتیة الجاهزة فی جمهوریة العراق وسبل تلافیها، رسالة ماجستیر ، جامعة بغداد، کلیة التربیة للبنات ، بغداد، 1994.
  9. الحسینی , ایاد حسین عبد الله ، فن التصمیم ، دائرة الثقافة والاعلام ، الامارات ، ط1 ، 2008.
  10. الحسینی , جعفر , معجم مصطلحات المنطق , ط1 , دار الاعتصام للطباعة والنشر , ب ت .
  11. الحسینی، عامر عبد الرضا عبد الحسین، الابعاد المفاهیمیة والجمالیة للتعبیر البیئی فی فن ما بعد الحداثة رسالة الماجستیر فی الفنون التشکیلیة ، 2005.
  12. خالدة عبد الحسین ، برناج تعلیمی لمهارات تصمیم الازیاء ومکملاتها لطلبة معهد الفنون التطبیقیة ، اطروحة دکتوراه ، 2007.
  13. الربیعی ، عباس جاسم حمود ، الشکل والحرکة والعلاقات الناتجة فی العملیات التصمیمیة ثنائیة الابعاد ، اطروحة دکتوراه ، کلیة الفنون الجمیلة ، جامعة بغداد ، 1999.
  14. الزبیدی , زینب عبد علی ، العلاقات التصمیمیة فی الأقمشة النسائیة العراقیة ، رسالة ماجستیر ، جامعة بغداد، 2003 .
  15. شعاوی ، روعة بهنام ، تصمیم زی المسرحیات التعبیریة ، رسالة ماجستیر جامعة بغداد ، کلیة الفنون الجمیلة ، قسم المسرح ، 1998.
  16. العامری ، فاتن ، علی حسین ، التکامل بین تصامیم الاقمشة والازیاء والعلاقات الناتجة فی المنجز الکلی اطروحة دکتوراه ، کلیة الفنون الجمیلة ، بغداد ، 2005.
  17. العانی ، هند محمد، القیم الجمالیة فی تصامیم اقمشة وازیاء وعلاقتهما الجدلیة، اطروحة دکتوراه ، کلیة الفنون الجمیلة ، قسم التصمیم ، 2002.
  18. العبادی ،ضفاف غازی عباس ، المکونات الشکلیة وعلاقتها الجمالیة فی الابواب والاسیجة المعدنیة لمبانی الوزارت العراقیة ، رسالة ماجستیر ، جامعة بغداد ، کلیة الفنون الجمیلة ،2001.
  19. غزوان، عناد : الناقد العربی المعاصر والموروث، ج 2 ، الإتحاد العام للأدباء والکتاب العرب،  بحوث المؤتمر الثانی عشر ، بغداد، 1986.
  20. الکعبی، حاتم. التغیر والاجتماعی وحرکات المودة، دار الحداثة للطباعة والنشر والتوزیع، بیروت، لبنان، 1982.
  21. مایرز ، برنارد : الفنون التشکیلیة وکیف نتذوقها ، ت : سعد المنصوری ، مکتبة النهضة المصریة ، القاهرة ، 1966 .
  22. المسیری، عبد الوهاب ، و د. فتحی الترکی ، الحداثة وما بعد الحداثة ، ط1، دار الفکر دمشق ، 2003.
  23. المشهدانی، ثائر سامی هاشم : المفاهیم الفکریة والجمالیة لتوظیف الخامات فی فن ما بعد الحداثة . اطروحة دکتوراه غیر منشورة، جامعة بابل، کلیة التربیة الفنیة ، 2003.
  24. مهدی ، مصطفى محمد : التعبیر عن شکل الإنسان فی تصویر القرن العشرین ، دار المعارف ، القاهرة ، 1973 .
  25. النجار ، امل ، المنسوجات ، التعلیم العالی والبحث العلمی ، دار الحکمة ،2002.
  26. النجعاوی، احمد فؤاد ، تکنولوجیا صباغة وطباعة وتجهیز الاقمشة القطنیة، منشأة الاسکندریة ، 1986.
  27. ندى عاید یوسف، مرجعیات الشکل فی تشکیل ما بعد الحداثة ، رسالة ماجستیر ، کلیة الفنون الجمیلة ، جامعة بغداد ، قسم الفنون التشکیلیة ، 2008.
  28. نظمی ، محمد عبد العزیز : علم الجمال الاجتماعی ، دار المعارف ، القاهرة ، 1978 .
  29. نوبلر ، ناثان ، حوار الرؤیة ، تر: فجری خلیل ، دار المأمون للنشر والتوزیع ، بغداد 1987.
  30. هالة نوری خیری. قیاس قدرة طالبات الصف المنتهی لقسم الاقتصاد المنزلی على تطبیق المهارات العملیة فی مادة المنسوجات والخیاطة، رسالة ماجستیر ، جامعة بغداد، کلیة التربیة للبنات، الاقتصاد المنزلی، بغداد، 1987.

المصادر الاجنبیة

  1. Athins, Robert: Art Speak, Aguide to Contemporary movements, and buzzwds, Abbeville press publishers, New York, 1990.
  2. Chilevers, Lan & Osborne, The Oxford Dictionary of Art, Oxford University Press, New York, 1997.
  3. Clothing, John Wiley and Sos. Inc.
  4. Daniel Wheeler: Art Since Mid Century, United States Of America, 1991.
  5. 35.  McCarihy, David: POP ART - Movement in Modern Art. London, 2000.
  6. Osterwold, Tilman: POP ART, Printed in Singapore ,1999.
  7.  Smith, Edward Lucie, Pop – Art in Concepts of modern Art.
  8. Warden, J. Golding, M, A. & Stam. J. Principles for Creating