Ahmed, S. (2019). “The Role of the Gamification in Developing the Skills of Fashion Design Students”. International Design Journal, 9(4), 337-345. doi: 10.21608/idj.1999.82667
Shaimaa M. Ahmed. "“The Role of the Gamification in Developing the Skills of Fashion Design Students”". International Design Journal, 9, 4, 2019, 337-345. doi: 10.21608/idj.1999.82667
Ahmed, S. (2019). '“The Role of the Gamification in Developing the Skills of Fashion Design Students”', International Design Journal, 9(4), pp. 337-345. doi: 10.21608/idj.1999.82667
Ahmed, S. “The Role of the Gamification in Developing the Skills of Fashion Design Students”. International Design Journal, 2019; 9(4): 337-345. doi: 10.21608/idj.1999.82667
“The Role of the Gamification in Developing the Skills of Fashion Design Students”
Lecture at Department of Apparel Design & Technology, Faculty of Applied Arts, Helwan University, Cairo, Egypt
Abstract
The great development in modern technologies has led to the use of more effective methods in the educational process, since the use of these techniques helps to increase interaction and participation among students. Programmed learning relies on controlling human behavior through dialogue, attractive, and interactive methods through progressive progress in education to reach the goals effectively and proficiency. The problem of this research appears in the length of the time, which students take in the design process because of the sense of uncertainty and boredom of the lack of motivation for many students. By contrast, students can spend more time on electronic games without being bored. Hence the idea of the current research. This research aims to take advantage of modern methods in improving the performance of students and develop their skills by encouraging and motivating them and increase interaction, participation and competition to achieve designs through the use of game incentives during the lecture to create the spirit of the game to carry out the required tasks, where the elements of the games are integrated into the educational process to increase motivation among students and achieve the desired goals through increased competition among students. This research follows the descriptive and analytical methodology, by developing a proposed concept for the gamification of the module of fashion design. It is a program with a set of levels to help develop students' skills through increased participation and competition among students, where the required tasks to accomplish the design were identified. The application was done in the traditional way and the proposed method and then was evaluated by using the survey tool (questionnaire, interviews) to find out the views of students and teachers, who teaching the module of fashion design to evaluate the proposed concept. The Questionnaire included some questions, such as: - Do you feel excited to accomplish the required tasks?- Does motivation help you to develop your design skill?- Do you like individual work to show your design features? - Are you trying to be the first one to finish the desired design? - Is there a suitable method for stimulation during the lecture? - Does the spirit of competition help you to accomplish required tasks from you? - Do you seek to complete the tasks to get motivation? After the statistical analysis, the results showed that the proposed program increases the motivation of students to accomplish the required tasks to reach the final design without being bored, which leads to increase the students' ideas and continuous participation with the feeling of enjoyment.
مى الخاجه: تقنیات التعلیم وتأثیراتها فی العملیة التعلیمیة دراسة حالة کلیة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة بجامعة الإمارات العربیة المتحدة، مرکزالإمارات للدراسات والبحوث الاستراتیجیة 2006م.
وفاء عبد الراضى قرشى: معاییر تصمیم ملابس الرجال المستمدة من التراث الشعبى، رسالة دکتوراة غیر منشورة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان،2008م.
رقیة عبید العتیبى: درجة تطبیق استراتیجیة التلعیب ومعوقات تطبیقها لدى معلمات الحاسب الآلى بمنطقة الریاض بالمملکة العربیة السعودیة، مجلة کلیة التربیة، جامعة أسیوط، المجلد 24، العدد الرابع، أبریل 2018م.
محمد عبدالعاطى أحمد: أثر نمط تصمیم المحفزات فى المباریات التنافسیة الصاعدة لبیئات التعلم الإفتراضیة فى تنمیة الدافع المعرفى لدى تلامیذ المرحلة الإبتدائیة، رسالة دکتوراة، غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة حلوان، 2017م.
ریم السلیم، نورة الدوسرى: التوجهات الحدیثة فى التعلم الإلکترونى، التلعیبGamification، بحث منشور، کلیة العلوم الإجتماعیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، المملکة العربیة السعودیة، 2015م.
محمود سید على أبوسیف: نموذج مقترح لإستخدام التلعیب فى التسویق الإلکترونى لخدمات الجامعات المصریة، کلیة الدراسات العلیا للتربیة، جامعة القاهرة، مجلة العلوم التربویة، العدد الثانى، أبریل، 2017م.
ماجدة أنور عبدالجلیل: فاعلیة أنماط التنافس بالألعاب الإلکترونیة التعلیمیة فى تنمیة الدافعیة والتحصیل للعملیات الحسابیة لدى تلامیذ المرحلة الإبتدائیة، رسالة دکتوراة، غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة حلوان،2017م.
Ibrahim Yildirim, The effects of gamification-based teaching practices on student achievement and students attitudes toward lessons, The internet and higher education, 2017.
JakubSwacha, PawelBaszuro: Gamification-based e-learning Platform for Computer ProfgrammingEduacation, X World Conference on Computers in Education, July 2-5, 2013; Toruh, Poland``
TorstenReiners. Lincoln C. wood: gamification in education and business, springer international pubishing Switzerland 2015.
تامر المغاورى الملاح، نور الهدى محمد: الألعاب التعلیمیة الرقمیة والتنافسیة(رؤیة جدیدة عن التلعیب)،دار السحاب للنشر و التوزیع، القاهرة،2016م.
Jie Chi Yang, Fu-Yun Yu, Development and evaluation of multiple competitive activities in a synchronous quiz game system, Article in Innovations in Education and Teaching International · February 2003.
أسماءالسید السعید: فاعلیة برنامج مقترح (CD) فى رسم وتلوین ملامس السطوح لبعض الخامات المختلفة وتطبیقاتها فى مجال تصمیم الأزیاء،رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة الإقتصاد المنزلى، جامعة المنوفیة،2015م.
أمل نصر جعفر أحمد: تصور لجمالیات بعض القصص الشعبى فنیاً وجمالیاً والإستفادة منها فى تطویر تصمیمات بعض المنتجات الملبسیة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة الإقتصاد المنزلى، جامعة المنوفیة،2008م.
فاطمة محمد فائز :دور المؤثرات غیر المرئیة لملابس النساء بأنجلترافى الفترة من (1860-1899)کمصدر لأستلهام تصمیمات بأسلوب المانیکان، رسالة ماجستیر منشورة، کلیة التصامیم والإقتصاد المنزلى، جامعة القصیم، المملکة العربیة السعودیة، 2016م.
أحمد سعید غنیم: تطویر إدارة عملیات التصمیم فى صناعة الملابس الجاهزة، رسالة دکتوراة غیر منشورة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان،2006م.
نعیمه فیض الله أحمد: فاعلیة استخدام الحاسب الآلى فى تنمیة مهارات الرسم الأساسیة فى تصمیم الأزیاء لدى طالبات الإقتصاد المنزلى، رسالة ماجستیر، جامعة الملک عبدالعزیز، المملکة العربیة السعودیة، 2002م.