Al Etreby, A. (2020). Sculpture as a teaching aid for the for draping drawing skill in the field of fashion design. International Design Journal, 10(1), 157-175. doi: 10.21608/idj.2020.81520
Abeer Al Etreby. "Sculpture as a teaching aid for the for draping drawing skill in the field of fashion design". International Design Journal, 10, 1, 2020, 157-175. doi: 10.21608/idj.2020.81520
Al Etreby, A. (2020). 'Sculpture as a teaching aid for the for draping drawing skill in the field of fashion design', International Design Journal, 10(1), pp. 157-175. doi: 10.21608/idj.2020.81520
Al Etreby, A. Sculpture as a teaching aid for the for draping drawing skill in the field of fashion design. International Design Journal, 2020; 10(1): 157-175. doi: 10.21608/idj.2020.81520
Sculpture as a teaching aid for the for draping drawing skill in the field of fashion design
Lecturer of Clothing and Textile, Home Economy Department, Faculty of Specific Education, Damietta University
Abstract
Fashion design is as science that has been newly recognized in the arts and it’s a distinctive art that revolves around highlighting the human body, concealing its defects and identifying it. And because fashion design requires high skills to clarify many details of the costume and formulate it clearly, from here was the direction of the research to work to raise the skills of female students of the first year- Division of Home Economics- and developing their skills in drawing “Drape”, which is one of the most difficult techniques in fashion drawing because it requires mastery of using shadow and light and embodiment of the third dimension of designs, and with help of sculptures(Hardening process) in the construction of fixed mannequins with clear details to achieve the best education in less teaching time. This technique was applied on three mannequins and were treated statistically by the researcher , and by using the opinions of both students and judges about the effectiveness of the educational method and the availability of elements and foundations of design. In addition to the presence of statistical indications on the acceptance of designs by judge, whether the graphic designs transferred by students or some other designs made for the subject” Foundations of design clothes”.
1- اسمهان محمد النجار،(2012):أثر تطبیق الخرائط الذهنیة فی تعلیم مبادئ تصمیم الأزیاء.مجلة التصمیم الدولیة- المجلد 2- العدد 2- کلیة الاقتصاد المنزلی- جامعة المنوفیة.
2- أمیرة احمد الهندوم، رحاب طه حسین شریدح(2018): الوسائط المختلفة کمصدر للتصمیم علی المانیکان- یولیو - مجلة التصمیم الدولیة -المجلد 8- العدد 2- کلیة التربیة النوعیة – جامعة الاسکندریة.
3- دعاء محمد عبود و نجلاء محمد أحمد،(2015( "توظیف الامکانات التشکیلیة للمرقعات فی ابتکار تصمیمات حدیثة باسلوب التصمیم علی المانیکان" – بحث منشور – المؤتمر القومی الثالث والدولی الأول للحملة القومیة للنهوض بالصناعات النسجیة " التنمیة البشریة و تکنولوجیا التصنیغ و الادارة فی الصناعات النسجیة- المرکز القومی للبحوث.
4- دعاء محمد عبود أحمد ،هالة سلیمان السید سلیمان(2017): "الاسموکنج و دوره فی بناء تصمیمات للقوام النحیف باسلوب التصمیم علی المانیکان" المؤتمر السنوی (العربی الثانی عشر – الدولی التاسع) تطویر مخرجات التعلیم العالی النوعی فی مصر والعالم العربی فی ضوء التنافسیة العالمیة.
5- رانیا شوقی محمد غازی(2016): انشاء موقع تعلیمی لتصمیم الملابس الحریمی للمبتدئین- المجلد6- العدد 4-کلیة التصامیم- جامعة أم القری.
6- رانیا نبیل زکی عطیه (2016): تقنیات ثلاثیة الابعاد فی تصمیم وانتاج الملابس- المجلد6- العدد4- المعهد العالی للفنون التطبیقیة - مدینة السادس من اکتوبر.
7- سوزان السید حجازی(2018): امکانیة توظیف فن المکرمیة فنیا و جمالیا فی تنفیذ تصمیمات باسلوب التشکیل علی المانیکان- المؤتمر الدولی الثالث – التعلیم النوعی و دوره فی تحقیق رؤیة مصر 2030- تربیة نوعیة – جامعة الاسکندریة.
8- صافیناز محمد النبوی(2016): "استخدام فن الجرافیتی فی التصمیم و التشکیل علی المانیکان بأسالیب مختلفة"- دکتوراه غیر منشوره- کلیة الاقتصاد المنزلی- قسم الملابس والنسیج- جامعة المنوفیة.
9- طه حسن الغباشی(2017): توظیف الخواص الحسیة و الترکیبیة للقماش فی تحقیق هیئات نحتیة غیر تقلیدیة – بحوث فی التربیة الفنیة والفنون – المجلد الخمسون – العدد الخمسون- ینایر.
10- عفیف بهنس (1997): من الحداثة الی مابعد الحداثة فی الفن- دار الکتاب العربی- القاهرة.
11- عمرو حسونه ،2013: "أثر الاقتباس والاستلهام فی تصمیم الأزیاء" ، بحث غیر منشور، قسم الملابس الجاهزة، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان.
12- فریال سعید احمد سلوم (2018): وحدة تعلیمیة مستحدثة لتنمیة معارات الطالبات الابداعیة فی تجدید ملابس السهرة المستخدمة باسلوب التشکیل علی المانیکان- الجریدة الدولیة للابتکار و الدراسات التطبیقیة _ المجلد 22- ینایر – العدد 2.
13- منال مرشد الحربی (2018):النحت الناعم کاتجاه فنی معاصر- ابریل-مجلة التصمیم الدولیة- المجلد 8 العدد 3- کلیة التصامیم و الفنون- جامعة الامیرة نورة بنت عبد الرحمن بالریاض.
14- نجوی شکری ، سهام احمد عبد الغفار( 2009): التشکیل علی المانیکان- القاهرة – دار الفکر العربی.
15- نجوی شکری محمد مؤمن، سلوی هنرى ،و نجوى حجازى(1996): دراسة أنماط الأزیاء الشعبیة النسائیة السوریة و الاستفادة منها فی اسلوب الشکیل علی المانیکان- مجلة علوم و فنون- جامعة حلوان- المجلد الثامن- العدد الثالث- یولیو.
16- نیرمین عبد الرحمن عبد الباسط و اخرون(2018): القیم الجمالیة و التشکیلیة لفن الاوریجامی فی تصمیم أزیاء السهرة بأسلوب التصمیم علی المانیکان- - المجلد 8- العدد-2- ابریل - کلیة التربیة النوعیة – جامعة الاسکندریة.
17- هبه جمال عبد الحلیم، هبه محمد حماده(2018): تفریغ الاقمشة باللیزر و استخدامها فی تنفیذ تصمیمات ملبسیة للمحجبات مستوحاه من فن النحت علی البیض - المؤتمر الدولی الثالث – التعلیم النوعی و دوره فی تحقیق رؤیة مصر 2030- تربیة نوعیة – جامعة الاسکندریة.
18- وسام یاسین عبد الرحمن (2011): الطاقة الابداعیة لنظریة الاحتمالات فی تصمیم الأزیاء – رسالة دکتوراة غیر منشورة- کلیة الفنون و التصمیم الداخلی- قسم تصمیم الأزیاء- جامعة أم القری- مکة المکرمة.
19- یسری معوض ( 2001): قواعد وأسس تصمیم الازیاء- عالم الکتب.
20- Mee, Janice and purdy michal "Modeling on the Dress stand " BSP, Professional Book 1987, P.
21- Susan Rickey )2018), "A Definition of Teaching Aids"، classroom.synonym.com, Retrieved 14-7-2018.