كان ولا زال التعليم من أهم مقومات تقدم كافة الأمم، لذا أكدت المواثيق الدولىة على الحق في التعليم لكل الأطفال كأحد أهم حقوقه. لكن للكوارث والأزمات تأثير سلبي بشكل كبير على المجتمعات وبصفة خاصة الأطفال، ومدى تقديم الخدمات التعليمية المناسبة لهم. لذلك يجب أن تركز الاستراتيجيات على ضرورة ضمان حصول الأطفال على التعليم وخاصة في المناطق المتضررة من الكوارث والأزمات. وتعرض الدراسة مفهوم المباني شبه الدائمة كأداة مناسبة لتسريع بناء المدارس، مما يسهل عملية التعافي السريع من آثار الكوارث والأزمات الطارئة، بالإضافة إلى كونها اقتصادية وآمنة وسهلة الاستخدام. وتذكر الدراسة أنماط البناء السريع للمباني شبة الدائمة، وبشكل خاص طريقة البناء بألواح البوليسترين المسلحة كأحد أساليب البناء الحديثة مع مراعاة عوامل مثل سرعة البناء والمرونة والاستدامة. ولبيان إمكانيات نظام الإنشاء المقترح، يقوم البحث بعرض مقارنة هذا النظام مع نموذج موجود بالفعل تمي بناءه بالشكل التقليدي. وبتحليل نتائج المقارنة، خلصت الدراسة إلى أن مزايا استخدام هذا النظام للمباني شبه الدائمة تتيح توفير البيئة التعليمية المناسبة في أسرع وقت وبتكلفة مناسبة.
ABNewswire. (2020, February 19). Panelized Modular Building Systems Market 2020: Global Key Players, Trends, Share, Industry Size, Segmentation, Opportunities, Forecast To 2026. Retrieved from https://virtual-strategy.com/2020/02/19/panelized-modular-building-systems-market-2020-global-key-players-trends-share-industry-size-segmentation-opportunities-forecast-to-2026/
Author. (2022). Field documentation of the study area. The Kingdom of Saudi Arabia.
Author. (2023). A design model developed with one of the companies that produce foam insulation panels reinforced with reinforcing wires. Cairo.
Booth, S. (1993). Crisis Management Strategy: Competition & Change in Modern Enterprises. London: Routledge.
CBRI. (2017). Manual for Expanded Polystyrene (EPS) Core Panel System and its field Application. Roorkee: CSIR – Central Building Research Institute.
CEDA. (2016). The Kingdom of Saudi Arabia’s Vision 2030. Riyadh: The Council of Economic and Development Affairs. Retrieved from https://www.vision2030.gov.sa/media/5ptbkbxn/saudi_vision2030_ar.pdf
FAO. (2015). The Impact of Natural Hazards and Disasters on Agriculture and Food Security and Nutrition. World Conference on Disaster Risk Reduction. Sendai. Retrieved from https://www.fao.org/3/i4434e/i4434e.pdf
FEMA. (2023). National Risk Index - Technical Documentation. Federal Emergency Management Agency (.gov). Retrieved from https://www.fema.gov/sites/default/files/documents/fema_national-risk-index_technical-documentation.pdf
Gitter, S. R. (2007). Credit, Natural Disasters, Coffee, And Educational Attainment, In Rural Honduras. World Development, 35(3).
Mishra, G. (2020). Precast Concrete Floor, Wall and Frame Construction. Retrieved from The Constructor: https://theconstructor.org/concrete/precast-concrete-floor-wall-frame-construction/273/
Moe, T. L. (2006). An integrated approach to natural disaster management: Public project management and its critical success factors. Disaster Prevention and Management, 5(3), 396-413.
Obinna, U. (2022, October 21). Light Gauge Steel Building . Retrieved from Structville Integrated Services Limited: https://structville.com/light-gauge-steel-building-construction
Partnership, T. G. (2012). Education Cannot Wait: Protecting Children and Youth’s Right to a Quality Education in Humanitarian Emergencies and Conflict Situations. The Global Partnership. Retrieved from http://www.globalpartnership.org/news/364/762/Education-Cannot-Wait-Protecting- Children-and-Youth-s-Right-to-a-Quality-Education-in-Humanitarian-Emergencies-and-Conflict-Situations/
Rahman, F. U. (2020). Pre-Cast Concrete Walls – Types, Connections, and advantages. Retrieved from The Constructor: https://theconstructor.org/concrete/precast-concrete-walls-types-connections-advantages/37998/
Ryan M. Colker, J. C. (2019, March). Design for Modular Construction: An Introduction for Architects. National Institute of Building Sciences Staff. Retrieved from https://content.aia.org/sites/default/files/2019-03/Materials_Practice_Guide_Modular_Construction.pdf
Setiadi, A. (2014). Socio-Economic Impact of National Disasters on the Education Sector: A Case Study of Indonesis. Journal Dialog Penanggulangan Bencana, 5(2), 80-81.
UNDP. (2012). Act Now, Save Later: new UN social media campaign launched. Retrieved from http:// www.undp.org/content/undp/en/home/ presscenter/articles/2012/07/02/act- now-save-later-new-un-social-media- campaign-launched-/
UNESCO. (1990). World Declaration on Education for All and Framework for Action to Meet Basic Learning Needs. World Conference on Education for All - Meeting Basic Learning Needs. Jomtien.
UNESCO. (2000). Dakar Framework for Action Education for All: Meeting Our Collective. World Education Forum Dakar. Senegal.
UNICEF. (2022). Reimagining school construction for scalability and sustainability. Retrieved from https://www.unicef.org/supply/stories/reimagining-school-construction-scalability-and-sustainability
UNISDR. (2009). United Nations International Strategy for Disaster Reduction. UNlSDR Terminology on Disaster Risk Reduction. Geneva. Retrieved from http://www.preventionweb.net/files/7817_UNISDRTerminologyEnglish.pdf
W. Maref, M. M. (2012). Field Energy Performance of an Insulating Concrete Form (ICF) Wall. Canada: National research council Canada. Retrieved from https://www.rmcao.org/wp-content/uploads/2021/09/Insulating-Concrete-Forms.pdf
Welch, A. (2022, February 22 ). Benefits of Timber Frame Houses. Retrieved from https://www.glasgowarchitecture.co.uk/benefits-of-timber-frame-houses
Y, A. P. (2020, September 4). Development of modular school design as a permanent solution for post-disaster reconstruction in Indonesia. International Journal of Disaster Resilience in the Built Environment, 12(1). Retrieved from https://www.emerald.com/insight/1759-5908.htm
احمد, شريف. (2023). المدارس شبة الدائمة بإستخدام ألواح البوليسترين المدعمة كبديل للمجتمعات المتضررة من الكوارث أو الأزمات. مجلة التصميم الدولية, 13(6), 543-557. doi: 10.21608/idj.2023.234946.1093
MLA
شريف احمد. "المدارس شبة الدائمة بإستخدام ألواح البوليسترين المدعمة كبديل للمجتمعات المتضررة من الكوارث أو الأزمات", مجلة التصميم الدولية, 13, 6, 2023, 543-557. doi: 10.21608/idj.2023.234946.1093
HARVARD
احمد, شريف. (2023). 'المدارس شبة الدائمة بإستخدام ألواح البوليسترين المدعمة كبديل للمجتمعات المتضررة من الكوارث أو الأزمات', مجلة التصميم الدولية, 13(6), pp. 543-557. doi: 10.21608/idj.2023.234946.1093
VANCOUVER
احمد, شريف. المدارس شبة الدائمة بإستخدام ألواح البوليسترين المدعمة كبديل للمجتمعات المتضررة من الكوارث أو الأزمات. مجلة التصميم الدولية, 2023; 13(6): 543-557. doi: 10.21608/idj.2023.234946.1093