• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login ▼
    • Login
    • Register
  • العربیة
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
International Design Journal
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 15 (2025)
Volume Volume 14 (2024)
Volume Volume 13 (2023)
Volume Volume 12 (2022)
Volume Volume 11 (2021)
Volume Volume 10 (2020)
Volume Volume 9 (2019)
Volume Volume 8 (2018)
Volume Volume 7 (2017)
Volume Volume 6 (2016)
Volume Volume 5 (2015)
Volume Volume 4 (2014)
Volume Volume 1 (2012)
Issue Issue 1
Awwad, A. (2012). The inspiration from folkloric symbols in restaurant furniture design. International Design Journal, 1(1), 89-102. doi: 10.21608/idj.2012.299560
Amal Abdel Khalek Mahmoud Awwad. "The inspiration from folkloric symbols in restaurant furniture design". International Design Journal, 1, 1, 2012, 89-102. doi: 10.21608/idj.2012.299560
Awwad, A. (2012). 'The inspiration from folkloric symbols in restaurant furniture design', International Design Journal, 1(1), pp. 89-102. doi: 10.21608/idj.2012.299560
Awwad, A. The inspiration from folkloric symbols in restaurant furniture design. International Design Journal, 2012; 1(1): 89-102. doi: 10.21608/idj.2012.299560

The inspiration from folkloric symbols in restaurant furniture design

Article 6, Volume 1, Issue 1, January 2012, Page 89-102  XML PDF (1.43 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/idj.2012.299560
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Author
Amal Abdel Khalek Mahmoud Awwad
Department of interior design and furniture, Faculty of Applied Arts, Helwan University
Abstract
The folkloric art is an art that combines realism with abstract symbolism. The symbol is considered the
most important feature of folkloric art. It is the artistic patterns of which the folkloric artist uses from his
surroundings to decorate his products, giving it a special impression, on the condition that it carries the
intellectual values of it. The inspiration process of symbols from the Egyptian folkloric art to design
contemporary furniture is an important issue to modern designers. In order to use these symbols properly,
it is important to identify their original meaning, significance and function. The expressive symbol in folk
art is considered as a vital element that can be applied to the interior design of public spaces. The inspiration
from folkloric symbols in the commercial furniture design, especially restaurant seats.
Objectives: Collecting the symbols and inspiring the usage of them in design. Using folkloric enriched
form of symbols in designing commercial furniture especially restaurant chairs.
Methodology: Follow the inductive approach for analyzing the Egyptian folkloric symbols and using them
in designing contemporary chairs for restaurants in Malls.
Results: Symbol is a signal that describes the history of folkloric art, combining the old with the new can
be applied to create a new way of designing.
- Folkloric symbols could be used in designing commercial furniture (restaurant chairs in Malls) which
attracts the customer's attention.
Keywords
Folkloric symbols; religion symbols; inspiration; Chairs design
Supplementary Files
download 89-102-1-1-amal-abs.pdf
References
  1. ايمان احمد صلاح" استلهام معطيات التراث الشعبي النوبي وتوظيفها في مجال التصميم الداخلي والاثاث بأسوان"رسالة ماجستير, كلية الفنون التطبيقيه, 2008,ص51.
  2. أكرم قانصوه " التصوير الشعبي العربي"عالم المعرفه, ص99.
  3. ابراهيم شعراوي " الخرافه والاسطوره في بلاد النوبه" الهيئه العامه للكتاب ,1948,ص112.
  4. ثروت عكاشه "القيم الجماليه في العماره الاسلاميه- تاريخ الفن – العين تسمع والاذن تري" دار الشروق, الطبعه الأولي, 1994م, ص31
  5. حسن عبد الله : " هندسة التكوين  " ، ماجستير هندسة القاهرة ، 1992 ، ص 35.
  6. رشدي اسكندر, كمال الملاخ, صبحي الشاروني"80 سنه من الفن(1908-1988)" الهيئه المصريه العامه للكتاب,1991, القاهره, ص300. 
  7. رندل كلارك ترجمة أحمد صليحه" الرمز والاسطوره في مصر القديمه" الهية المصريه العامه للكتاب, 1999م,ص7.
  8. سلوي يوسف عبد الباري "أثر السمات الشعبيه علي التصميم الداخلي لقاعات الاستقبال والفنادق" رسالة ماجستير – كلية الفنون  التطبيقيه- جامعة حلوان – ص83.
  9. شوقي عبد المعروف " فنون النوبه والاستفاده منها في تصميم المنتجات السياحيه والهدايا التذكاريه"رسالة ماجستير, الفنون التطبيقيه ,1982م ,ص72-73.
  10. عبد الحميد يونس (د)"دفاع عن الفولكلور" الهيئه المصريه العامه للكتاب , 1973,ص 30.
  11. عصمت احمد عوض " التعويذه والتمائم والأحجبه"برؤيه تشكيليه,مكتبة مدبولي,1999م,ص92.
  12. عطية السعيد شاهين ، " نحو صياغة موضوعية لمعايير التصميم الداخلى" ، بحث للمؤتمر العلمى الخامس لكلية الفنون التطبيقية ، 1995 ص10
  13. محسن محمد عطيه " الفن وعالم الرمز" دار المعارف بمصر, الطبعه الثانيه, 1996م,ص47
  14. محمد زينهم "التواصل الحضاري للفن الاسلامي وتأثيره علي فناني العصر الحديث" مطابع الأهرام التجاريه, الطبعه الأولي,2001م , ص54.
  15. محمد الجوهري وآخرون, دراسات في علم الفولكولور,عين الدراسات والعلم الانسانيه"1998مص105-133.
  16. مروه عباس" أهمية الرمز في تصميم الأثاث المصري المعاصر" رسالة ماجستير , كلية الفنون التطبيقيه,20060 ص34-44 .

17- Jartize Horst 'Nubian in Egypt' peaceful people library of congress,1932, p100

Statistics
Article View: 147
PDF Download: 286
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.