إظهار تصور سوق أزياء الميتافيرس لجيلZ وتأثيره على تصميم متاجر الأزياء

نوع المستند : Original Article

المؤلفون

1 استاذ مساعد، جامعة شرق لندن بمصر

2 قسم التصميم الداخلي والأثاث، كلية الفنون التطبيقية، جامعة بنها

المستخلص

سوق الأزياء في ميتافيرس تصميمات مختلفة لاستيعاب استراتيجية البيع بالتجزئة الجديدة حيث تأثر السوق التقليدي بشكل كبير بسبب استخدام الواقع الافتراضي والذكاء الاصطناعي. تبحث هذه الدراسة في المتطلبات الرئيسية اللازمة لسوق أزياء ميتافيرس، حيث يتطلب السوق الافتراضي عناصر تصميم مختلفة مقارنة بالسوق المادي. استخدم البحث أسلوب دراسة الحالة الاستكشافية، حيث يتعين على الطلاب (Gen-Z) من كل من أقسام الأزياء والتصميم الداخلي التعاون لمدة 12 أسبوعًا لإظهار تصور منصات البيع بالتجزئة لأزياء الواقع الافتراضي وتفاعل المستخدمين مع مظهر الصورة الرمزية الخاصة بهم. كشفت نتيجة الدراسة أن البيئات الافتراضية يمكن أن تعزز الإدراك المكاني للمستخدمين من خلال تمكين أنشطة التصميم المكاني وتوفير المزيد من المعلومات المرئية للمستخدم للوصول إلى جمهور أوسع وتقديم تجربة تسوق فريدة ومخصصة للعملاء. تقدم الدراسة العديد من التجارب السابقة النظرية والعملية التي من شأنها تعزيز الإدراك المكاني من خلال تمكين أنشطة التصميم المكاني وتوفير المزيد من المعلومات المرئية للمستخدم للوصول إلى جمهور أوسع وتقديم تجربة تسوق فريدة ومخصصة للعملاء.

الكلمات الرئيسية


  1. 1. Amatulli, Cesare & Deangelis, Matteo & Sestino, Andrea & Guido, Gianluigi. (2021). Omnichannel Shopping Experiences for Fast Fashion and Luxury Brands: An Exploratory Study. 10.4018/978-1-7998-5882-9.ch002.

    2. Ball, M. (2020), The Metaverse: What It Is, Where to Find it, and Who Will Build It, Available from: https://www.matthewball.vc/all/themetaverse.

    3. Belleghem, S. V., (2022). What marketing in the metaverse will look like. [Online] Available at: https://www.stevenvanbelleghem.com/blog/what- marketing-in-the-metaverse-will-look-like/

    4. Bourlakis M., Papagiannidis S., Li F., (2009), Retail spatial evolution: paving the way from traditional to metaverse retailing, Springer Science+Business Media, LLC.

    5. Dupont, S.  (2015).  Move over Millennials, here  comes  Generation  Z:  Understanding the  ‘New  Realists’  who  are  building  the future.  Public Relations Tactics,  22(5),  19. EBSCOhost Business Source Premier

    6. Frank M., Roehrig P., Pring B.,(2017), “What to Do When Machines Do Everything: How to Get Ahead in a World of AI, Algorithms, Bots, and Big Data”, Wiley,(https://news.cognizant.com/malcolm-paul-ben-csuite-apr4-2017)

    7. Gadalla, Eman & Keeling, Kathy & Abosag, Ibrahim. (2013). Metaverse-retail service quality: A future framework for retail service quality in the 3D internet. Journal of Marketing Management. 29. 10.1080/0267257X.2013.835742.

    8. Haristianti, Vika & Murdowo, Djoko. (2023). The development of the virtual environment and its impact on interior designers and architects. Case study: Zaha Hadid Architects. 10.1201/9781003372486-55.

    9. Hwankim & Hoon Hyun K., (2022), Understanding design experience in virtual Proceedings of the 27th International Conference of the Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA), Volume 1, 59-68. © 2022 and published by the Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA), Hong Kong. Reality for interior design process.

    1. Ijaz M., Rhee J., Lee Y., & Alfian G., (2014). Efficient Digital Signage Layout as a Replacement to Virtual Store Layout. International Journal of Information and Electronics Engineering. 4. 10.7763/IJIEE.V4.455.
    2. Liangchao X., Parker C., & Hart C., (2020). How to design fashion retail's virtual reality platforms. International Journal of Retail & Distribution Management. ahead-of-print. 10.1108/IJRDM-11-2019-0382. (PDF) Visual merchandising. Available from: https://www.researchgate.net/publication/345044824_Visual_merchandising [accessed Dec 16 2023)
    3. Liangchao X., (2022). Designing effective augmented reality platforms to enhance the consumer shopping experiences. Loughborough University. Thesis. https://doi.org/10.26174/thesis.lboro.19635444.v1
    4. Lopez, Eva Nina & Lopez, B & Abadiano, Mark. (2023). Understanding Generation Z, The New Generation of Learners: A Technological-Motivational-Learning Theory. 44. 770-784.
    5. Masudin & Fuadi, (2014), Store Layout for Virtual Retailing: A literature review, JITI, 13(2).
    6. Masudin & Fuadi, (2015), The design of hybrid virtual store layout (hvsl): a simulation experiment of Indonesian customers’ context, International knowledge press, https://core.ac.uk/display/286034248?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
    7. Moneta A., (2020), Architecture, Heritage, and the Metaverse: New Approaches and Methods for the Digital Built Environment.
    8. More S., Wagh T., Suryawanshi Y., (2019). "Virtual reality of interior architecture." International Journal of Advance Research, Ideas, and Innovations in Technology 5.2, www.IJARIIT.com
    9. Mostafa A., Emam M., & Abdelrahman D., (2022). Colour in the interior design of virtual stores and its impact on shopper behaviour. Arab International Journal of Digital Art and Design, 1(2), 51-78. Doi: 10.21608/iajadd.2022.126758.1003
    10. Mustaffa F., et al. (Eds.): (2022), ICCM, ASSEHR 706, https://doi.org/10.2991/978-2-494069-57-2_16     
    11. Park, Elain & Maddirala, Satya & Eckert, Paul. (2023). A New Era for Technology: How Metaverse Will Transform Retail. Journal of Student Research. 12. 10.47611/jsrhs.v12i3.5104.
    12. Patel B., (2022), The Impact of Store Layout Designing on Virtual Platforms: The Case of Retail Companies. Available from: https://www.researchgate.net/publication/360132093_The_Impact_of_Store_Layout_Designing_on_Virtual_Platforms_The_Case_of_Retail_Companies#fullTextFileContent [accessed Jul 18 2023].
    13. Pratas, Joaquim. (2023). Metaverse and Digital Twins: An Opportunity to Increase Retailers' Profitability? An Exploratory Research Using Nike Case Study and Retail Managers' In-Depth Interviews. 10.4018/978-1-6684-8574-3.ch011.
    14. Singh, S. (2006). Impact of colour on marketing. Management decision.
    15. Sridharan, A. & Kumar, Sunita. (2024). The Impact of Metaverse on Businesses. 10.1108/978-1-83797-524-220241002.
    16. Tavman, E. Başak. (2024). Metaverse retailing: opportunities and challenges. Pressacademia. 10.17261/Pressacademia.2024.1902.
    17. Wellner, A.  S.  (2000).  Generation Z. American Demographics,  22(9),  60-64. ProQuest Research Library.
    18. Yogesh K. Dwivedi, et al, (2022), Metaverse beyond the hype: Multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy, International Journal of Information Management, Volume 66.
    19. https://www.linkedin.com/pulse/redefining-value-fashion-retail-metaverse-martin-petkov/
    20. https://www.brandvm.com/post/the-metaverse-retail-revolution
    21. https://insights.thinklab.design/4-ways-the-metaverse-will-impact-the-interiors-industry
    22. https://www.ie.edu/uncover-ie/maricruz-pedrera-on-her-journey-to-zara-the-rise-of-e-commerce-and-the-future-of-retail-in-the-metaverse/
    23. https://www.voguebusiness.com/technology/tommy-hilfiger-to-launch-first-of-its-kind-multi-metaverse-hub
    24. https://www.youtube.com/watch?v=jDBVZeGRcS0
    25. https://group.hugoboss.com/en/newsroom/news/news-detail/boss-enters-metaverse-fashion-week-with-an-immersive-ai-inspired-showroom-experience
    26. https://decentworld.com/what-is-metaverse - accessed on 15th October 2024.
    27. https://www.investopedia.com/generation-z-gen-z-definition-5218554
    28. https://www.klarna.com/us/business/marketing-solutions/virtual-shopping-for-business/#how-virtual-shopping-works