تطوير منتج طباعة المنسوجات من خلال الاستفادة من جماليات الفن الافريقي في تصميم طباعة إقمشة المعلقات المعاصرة

نوع المستند : Original Article

المؤلف

طباعة المنسوجات والصباغة والتجهيز/ كلية الفنون التطبيقية /جامعة بنها

المستخلص

الفن الافريقي الزنجي زاخر بالعديد من الوحدات الفنيةالتى تثرى مجال طباعة المنسوجات ولان تطوير المنتج من اهم اتجاهات الصناعة حاليا وفقا للاسواق المحلية والدولية فمن هنا جاءت مشكلة البحث هل وجود الفرصة التسويقية سيؤدي إلى تطوير المنتج بشكل عام ومنتج تصميم طباعة المنسوجات بشكل خاص عن طريق دراسة وافية لعملية التطوير والأسواق الدولية ومخاطرها ؟، وكيف يمكن الاستفادة من الفن الافريقي فى صياغات تشكيلية تواكب الفكر المعاصر؟. وتحدد اهداف البحث فى التعرف على عملية تطوير منتج تصميم طباعة المنسوجات و مراحله وأهم العوامل المؤثرة فيه، دراسة الأسواق الدولية وتوجيهاتها ومخاطرها ،دراسة الفن الافريقي للاستفادة منه فى ابتكار تصميمات طباعية معاصرة ، وتتضمن أهمية البحث دراسة تطوير منتج تصميم طباعة المنسوجات ، كيفية معالجة العناصر الفنية الأفريقية والإستفادة منها فى ابتكار تصميمات تصلح لطباعة ألقمشة المعلقات. منهجية البحث يتبع المنهج الوصفى والتجريبي، وتتلخص النتائج فى دراسة الاسواق المحلية والدولية دراسة وافية سيؤدي إلى تطوير المنتج بشكل عام ومنتج تصميم طباعة المنسوجات بشكل خاص،الاستفادة من الفن الافريقي بما يحويه من قيم جمالية وبصرية لأنتاج التصميمات الطباعية لأقمشة المعلقات المعاصرة لاثراء مجال طباعة المنسوجات.

الكلمات الرئيسية


1- Ayman Al Shabani.(2009-2010): The impact of discovering the innovative new idea on product
development, Master's Thesis(Unpublished), Faculty of Economics, Damascus University.
2- Paul Ahiyi. (2009): Art that explains the universe, UNESCO Courier, Issue 192 – July 1977, Al-Qabas
Economic Newspaper: Issue No. 13047 of 24-11.
3- Justini Kudol, William Bascom. (1966): African Arts – African Culture, Translated by Abdul Malik Al-
Nashif, Modern Library , Beirut.
4- Saber Mohamed Ismail, Safaa Raafat Mohammed.(2008): International Marketing, Publishing house not
mentioned, Cairo.
5- Hatem Saad Kabil: Marketing Basics 5-Talaat Asaad Abdel, Hamid.(2005), Publishing house not
mentioned, Cairo.
6- Atef Mahmoud Omar.(1987): Spotlight on African Arts, Egyptian, General Book Organization, Cairo.
7- Aisha Awad.(1997) : The symbol in West African arts and its use in the design of women's fabrics,
Unpublished Master's Thesis, Faculty of Applied Arts, Helwan University, Cairo. : International
Marketing, Ain Shams Library. 8- Amr Hassan Khairallah, Cairo. (2008)
8- Caroline Mohamed Hassanein. (2004): Benefiting from Negro art in designing contemporary
ornaments, Master's Thesis(Unpublished), Faculty of Applied Arts, Helwan University, Cairo,
9- Majed Farouk Shehata Mohamed. (1977): The role of international marketing in product development
by applying to the textile sector in the Arab Republic of Egypt, Master's Thesis(Unpublished), Faculty
of Administrative Sciences, Sadat Academy for Administrative Sciences, Cairo.
10- Mohamedain Mohamed Rabie.(1993): The impact of plastic treatment in African wood sculpture on
contemporary sculpture, PhD thesis(Unpublished), Faculty of Fine Arts, Helwan University, Cairo.
11- Mohamed Riad.(1974): Man - a study in type and civilization, Dar Al-Nahda Al-Arabiya, Beirut - 2nd
Edition .
12- Mohamed Shafiq Ghorbal.(1965): Arab Facilitated Foundation, Dar Al-Qalam - Cairo .
13- Mustafa Elayyan Rebhi.(2009): Foundations of Contemporary Marketing, Amman, Dar Al-Safa.
14- Marwa Elsayed Ibrahim.(2013): The aesthetics of Negro art and its impact on cubist art to create a
one-piece print design, PhD thesis(Unpublished) , Faculty of Applied Arts , Helwan University.
15- Herbert: Art & Society, Translated by Fathallah Abdel Alim,
16- Mohammed peace be upon him Youth Press, Egyptian General Book Organization – Cairo – n.d
17- Hubert Deschamps. (1956): Religions in Black Africa, Translated by Ahmed Sadiq Hamdi - Egyptian
Book House - Cairo .
18- Bstieler, Ludiving, Gross, Charles W(2003),.Measuring the a effect of eEnvironment uncertainty on
Process Activities, Project Team Characteristies, and Product success , Journal of Business and
Industrial Marketing , Vol.6, No.2.
19- Cooper, Robert G.(2001), Overhauling the New Product Process ,Journal of Marketing Management,
Elsevier Science Inc, New York.
20- Craig Stull &Other. (2008) .Tuned in: Uncover the Extraordinary Opportunities That lead to Business
Breakthrough. Wiley.
21- G.F.Parrinder. (1975): “African Mythology” –Panal Hamyln-london.
22- Giuseppe Calaberese.(2001) , Management Information in New Product Development Journal of
Logistics Information Management ,Vol.12 ,No.6.
23- Jenny Poolton , Jan Barclay.(2000): New Product from Past Research to Future Applications ,
Industrial Marketing Management, Vol.76.
24- Mumon.D., Anthony B. (2009), Antecedents and Consequences of Teamwork Quality in New Product
Development Projects, An European Journal of Innovation Management Vol.12.
25- Thelma.R.Newmann:”Contemporary African Arts and Crafts”-George Allen and Unwin LTDLondon-
1974