أساليب تحليل المنتج

نوع المستند : Original Article

المؤلفون

1 قسم المنتجات المعدنية والحلي، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان، القاهرة، مصر.

2 كلية الفنون التطبيقية جامعة حلوان

3 قسم المنتجات المعدنية والحلي، كلية الفنون التطبيقية،جامعة حلوان، القاهرة، مصر.

المستخلص

يحوي مجال تصميم المنتجات العديد من الجوانب الابتكارية، والوظيفية، والجمالية، مما يتطلب من المصمم الكثير من البحث والتدقيق، وللوصول إلى درجة كبيرة من الملاحظة وترتيب المعلومات، لابد من تحليل المنتج المصمَّم والمنتجات المشابهة له بغرض إخراج أكثر نتاج تصميمي ناجح، ويتحقق ذلك باتباع أحد أساليب التحليل المختلفة بحسب حاجة المصمم وهدفه من عملية التحليل، وهذا ما يوضحه البحث، حيث يُعَرِّف مصمم المنتجات بأدوات وأساليب التحليل الأقرب للتطبيق في مجاله بأسلوب بسيط وواضح، ليتمكن من الاستفادة منها في مختلف مشاريعه، تتمثل مشكلة البحث في بعض الأسئلة: كيف يمكن التغلب على مشكلة جهل(50%)من مصممي المنتجات في القاهرة الكبرى بكيفية استخدام أساليب التحليل المختلفة؟ وكيف يتم تطبيق أساليب تحليل المنتج مع الاستفادة منها؟ وكيف يمكن بناء نظام تحليلي لمساعدة المصمم على عرض فلسفته الخاصة في تصميم المنتج؟، وتدور أهداف البحث حول: نشر الوعي ببعض أهم أساليب التحليل التي يمكن تطبيقها في مجال تصميم المنتجات، مع بناء مقترح لنظام تحليلي شامل يساعد على توضيح أهداف وقيم التصميم مع دعمها بفكر وفلسفة المصمم، وتظهر النقاط التالية فروض البحث: إذا أصبح مصمم المنتجات مدركًا لأهداف أساليب التحليل المختلفة، سيكون من السهل عليه اختيار طريقة التحليل المناسبة لكل مرحلة تصميم، وسيكون للمقترح التحليلي دور في تنظيم عملية تحليل المنتجات المنافسة، ويمكنه أن يكون بمثابة وسيلة اتصال بين طالب وأستاذ التصميم والمحكمين لتسهيل عمليات القياس، والتطوير، والتقييم، وأخيرًا، يتم اتباع بعض منهجيات البحث: مثل المنهج الوصفي، حيث تم دراسة الأساليب المختلفة لتحليل المنتج مع توضيح أهدافها لتغطي احتياجات عملية التصميم، والمنهج التجريبي، من خلال إجراء تجربة على طلاب من قسم المنتجات المعدنية والحلي لاختبار مدى فعَّالية المقترح التحليلي.

الكلمات الرئيسية


1-     Ibrahim Anis, Abdel Halim Montaser (2004), Al-Mu’jam Al-Wasit, Al-Shorouk International Library, Egypt, 4th edition, pp. 193-194.
2-     Ahmed Waheed Mustafa (2010), Ergonomics (the art of design for human comfort and well-being), Publishing, first edition, Egypt, p. 22.
3-     Faraj Muhammad Sawan 2022, Methods of Data Collection (Online) (Access Date: January 1, 2024). Available at: https://2u.pw/vWH1tr.
4-     Nabil Marzouk (2023). Physics, eleventh grade, retrieved on November 20, 2023, p. 36, on the web: https://2u.pw/hJvk6eF.
5-     Al-Maalawi, Ahmed Hamed Mustafa Mustafa, Yasser Eid Muhammad Ali (2018) Employing morphological analysis as a methodology to generate innovative development scenarios that are easy to build, evaluate, and sort. A case study on a metal furniture system. “Journal of Architecture, Arts and Humanities, Vol. 99, No. 11, pp. 26-44.
6-     Product Analysis 2022 (online) (access date: November 10, 2023). Available at: https://2u.pw/wRcGdt8.
7-     Hanan Khashin 2023, Competitor Analysis Guide (online) (access date: January 5, 2024). Available at: https://2u.pw/P1E8egj.
8-     Five steps for product analysis (online) (access date: November 10, 2023). Available at: https://2u.pw/EJGsbGP.
9-     Shaima Osama, Zainab Muhammad, Diaa El-Din (2016), “Mathematical Logic in Ceramic Product Design,” Ph.D. dissertation, unpublished research, Department of Ceramics, Faculty of Applied Arts, Helwan University.
10-   Abdel Sattar Muhammad Al-Ali (2000), “Production and Operations Management, a Quantitative Approach,” Wael Publishing House, first edition, Amman, pp. 153-163.
11-   Abdullah Al-Himyari 2023, studying the target audience and analyzing the customer journey (online) (access date: January 5, 2024). Available at: https://2u.pw/laSzlAm
12-   What are the methods of analyzing production processes (online) (access date: November 1, 2023). Available at: https://2u.pw/25tehpR
13-     Muhammad Abboud (2021). What is the Value Proposition and its importance for your business? (Practical examples) (Online) (Access date: November 16, 2023). Available at: https://2u.pw/GrMEyr                                           
14-   Hisham Harmalani (2021). What is a business model? (Online) (Access date: November 16, 2023). Available at: https://blog.mostaql.com/business-model/.
15-   How to analyze products (online) (access date: November 3, 2023). Available at: https://2u.pw/MoqBlgv
16-   Pioneers Team (2019) SWOT Analysis - SWOT Analysis with Examples (access Date: November 20, 2023). Available at: https://2u.pw/36FicKh.
17-   CFI Team (n.d.). Value Proposition. Retrieved 10 November, 2023, from https://2u.pw/DzP8GFH
18-   Daniel P. Dennies, Ph.D., P.E.(2005). How to Organize and Run a Failure Investigation (1th ed.).
19-   John Spacey. Updating on 8November2023 "25 Examples of Product Analysis". [Online] [Accessed 10November2023]. Available at: simplicable. https://2u.pw/ID17Yzk.
20-   How do you define and measure the functional performance of industrial products?.(n.d.). Retrieved November 10, 2023 https://2u.pw/7ZhKOeY.
21-   Hrvoje Glavaš, Marijana Hadzima-NyarkoMirko Karakašić,Naida Ademović,Samir Avdaković. (2021). 30th International Conference on Organization and Technology of Maintenance (1th ed.).
22-   Learn About Quality. (n.d.). Retrieved November 1, https://2u.pw/HbKPhqe.
23-   Life Cycle Assessment (n.d.). Retrieved November 5, 2023, from https://2u.pw/RDV0Xdp.
24-   MBA Skool Team (n.d.). Value Added Analysis - Definition & Meaning. Retrieved November 10, 2023, from https://2u.pw/aK8G1Zt.
25-   Michael Beaney. Published on 7Apr2003, Substantive revision on 19Mar2014. "Analysis".[Online] [Accessed 30April2023].Available at: The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://is.gd/JtUh5d.
26-   Product Analysis: Types, Methods, and Examples. (n.d.). Retrieved November 3, 2023, from https://2u.pw/SiyRW2b.
27-   Product, What is the Definition of Product? (n.d.). Retrieved November 15, 2023 from   https://2u.pw/S9WCNQs.
28-   Reverse Engineering. (n.d.). Retrieved November 10, 2023, from https://2u.pw/3EICQAS.
29-   Reverse Engineering and Functional Analysis Reverse Engineering Reverse. (n.d.). Retrieved November 10, 2023, https://2u.pw/69y5GQX.
30-   Thomas J. Reynolds and Jonathan Gutman. LADDERING THEORY, METHOD, ANALYSIS, AND INTERPRETATION). Retrieved November 1, 2023, from https://2u.pw/FA7ZvEC.
31-   V. Ryan. Published on 2009. "PRODUCT ANALYSIS". [Online][Accessed 1November 2023].Available at https://2u.pw/7mWTKOm. 
Scientific Solutions for your Success (n.d.). Retrieved November10 2023 from https://2u.pw/H5Vjbt5.