أثر الهوية الوطنية على تصميم شعار الهيئات الرياضية

نوع المستند : Original Article

المؤلف

مدرس بقسم الإعلان، كلية الفنون التطبيقية، جامعة 6 أكتوبر

المستخلص

الرياضة ممارسة حضارية وإجتماعية وصحية كانت وما زالت تعكس التطور والتقدم للأمم والشعوب كونها تخص أهم مكونات المجتمع والحياة وهو الإنسان فكراً وجسداً. يعتبرتصميم الهوية الوطنية البصرية للشعاركأحد أهم وسائل الإتصال المرئي التي تعتمد على نقل الأفكاروتميز مؤسسة أو نشاط ما لجذب إنتباه المتلقي، كدلالات رمزية توحي بمعاني وأفكار مميزة تؤثر في الإدراك الحسي والعاطفي للمتلقي، إلى جانب البناء التصميمي الذي يشتمل على الأشكال والرسوم، والكتابات، والألوان، والرموز المجردة التي تعمل كمثير بصري في تصميم الهوية الوطنية لشعارالهيئات الرياضية الذي يساهم في بناء صورة ذهنية إيجابية تترسخ في ذهن المتلقي وجذب إنتباهه عاطفياً بالهوية الوطنية التي تعبرعن شخصيته وثقافته وقيمه، حيث يعد تصميم الهوية البصرية الوطنية للشعار احد أهم وسائل الإتصال التي ترتبط بثقافة المجتمع، ويلعــب دوراً مهـماً فـي تشـكيل وعـي المتلقـي لمـا يحملـه مـن رسـالة إتصاليـة تؤكـد على الهويـة الوطنية وأهدافهـا وقيمهـا من خلال التركيز على الأبعاد الثقافية والحضارية والإجتماعية والبيئية والعمرانية كرموز بصرية تساهم في تعزيز تصميم الشعار للهيئات الرياضية.

الكلمات الرئيسية


1-     Ahmed Ahmed Helmy, “A designing strategy for the visual identity for the marketing of the Egyptian cities”, PhD thesis, Faculty of Applied Arts-Advertising Department- Helwan University,2019
2-     Asma Atef Mohamed Mousa, “Egyptian identity as an input to rework the tickets of public establishments”, Research Journal in Art Education, Helwan University Volume 19, Issue 3, September 2019
3-     Dana Klisanin, Evolutionary Guidance Media: an overview, United Kingdom,2007
4-     Doaa Mukhtar Abdel Aziz, “Advertising Design and Cultural Mobility in Egypt”, Master Thesis, Faculty of Applied Arts-Advertising Department-Helwan University,2014
5-     Faten Ibrahim Awad Khamis, “Strategy to control the experiences associated with advertising in Egypt”, PhD thesis, Faculty of Applied Arts -Advertising Department- Helwan University,2015
6-     Ibtihaj Hafez Al-Daridi, “Creating formulations inspired by the visual symbols of the Egyptian heritage and utilizing them in the tourism advertisement design”, Journal of Architecture, Arts and Humanities, Volume 6, Issue 26, 2021
7-     Islam Ahmed Othman, “The Effectiveness of International Public Relations Activities of Diplomatic Organizations in National Identity Marketing”, The Egyptian Journal of Public Opinion Research, Volume 19, Issue 2, April 2020
8-     Keith Dinnie, Nation Branding, Concepts, Issues,Practice,First edition,Britain,2008
9-     Maysara Atef Al-Mutai, “Visual identification criteria for the design of the publications manual of establishments or bodies according to their activities”, Journal of Architecture, Arts and Humanities, Volume 3, Issue 10, April 2018
10-  Mohamed Abdel Fattah Mohamed, “The perception indications of communication units in advertisement (sign- symbol – motto)”, Master Thesis, Faculty of Applied Arts-Advertising Department-Helwan University,2005
11-  Nermin Aladdin, “Representing the dimensions of national identity in the designs of Mega sporting events, Applied qualitative study on the FIFA World Cup”, Scientific Journal of Public Relations and Advertising Research - Issue 24 (Part Three) ,2022
12-  Noha Salah Al-Sayed Al-Basiouni, “Setting criteria to create the form semiotics in magazine advertising”, PhD thesis, Faculty of Applied Arts-Advertising Department- Helwan University,2008
13-  Yasmine Ahmed Mahmoud Al-Kahki,” The Egyptian visual identity as a source for building an Egyptian clothing brand of a special nature”, International Design Magazine, Volume 10, Issue 2, April 2020
15-  https://creativedirection.info/world-cup-logo-design/
16-  https://en.volleyballworld.com/en/volleyball/challengercup/2021/news/elegant-logos-for-fivb-volleyball-world-championships?id
17-  https://logos-world.net/news-ice-hockey-world-championship-2023-logo-revealed/