تصميم استراتيجية تطبيق التسويق بالمحتوى بعلامات الملابس التجارية

نوع المستند : Original Article

المؤلف

مدرس بقسم الملابس الجاهزة، المعهد العالي للفنون التطبيقية بالتجمع الخامس

المستخلص

البحث الحالي إلى إرساء استراتيجية عمل للتسويق بالمحتوى لعلامات الأزياء التجارية لما له من أهمية للعلامات التجارية متمثلة في استمرارية التواصل مع مستهلكيها الحاليين والمحتملين لكسب ثقتهم وتقديم المعلومات المفيدة لهم استخداماً الصفحات الالكترونية حيث تم استخدام المنهج الوصفي في تحليل الدراسات السابقة والتوصل إلى ما هو التسويق بالمحتوى، دوره في العلامات التجارية بمجال الملابس والموضة، مدى استفادة العلامة من استراتيجية التسويق بالمحتوى، أنواع المحتوى الإلكتروني وأشكاله ثم اعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي في تحقيق أهداف البحث من خلال تصميم خطوات للعمل بالمحتوى الالكتروني واختيار علامة تجارية مصرية فى مجال الملابس الجاهزة لتطبيق الاستراتيجية المصممة ثم رصد وتحليل التجربة التطبيقية وتوصلت الباحثة إلى التعرف على تفضيلات متصفحي الإنترنت في المحتوى الإلكتروني كتوقيتات النشر الملائمة لمستهلكي الملابس الجاهزة وأسفرت الدراسة عن ضرورة الاهتمام بملائمة الشكل المقدم به المحتوى بمنصة النشر فعلى سبيل المثال اهتم متابعي الموضة بالمقال عندما تم نشره على المدونة الإلكترونية بينما اهتموا أكثر بالفيديو عندما تم نشره على انستجرام، وأوصت الباحثة بالاستفادة من التجربة التطبيقية فى هذا البحث في العلامات التجارية المصرية وخاصة الناشئة منها للاستفادة من أنشطة التسويق بالمحتوى إلكترونياً في التواصل مع المستهلكين للمساهمة فى إدراك العلامة وبناء ثقة المستهلكين تجاهها، توجيه الجهود التسويقية للتواصل مع مستهلكي العلامة من خلال وسائل ترفيهية متعددة مدمجة مع الكثير من المعلومات حول العلامة ومنتجاتها الملبسية بما يضمن توصيل الرسالة التسويقية وإدراك الصورة الذهنية للعلامة.

الكلمات الرئيسية


1.     Ben Houhou, Mohamed and Ben Jarwa, Hakim (2022): Content Marketing as a New Marketing Direction in the Age of Digitization, Journal of Contemporary Economic Studies, Volume VII, Issue 1, available at https://www.researchgate.net/publication/361750283
2.     Chan A and Astari D (2017).The Analysis of Content Marketing in Online Fashion Shops in Indonesia, Review of Integrative Business and Economics Research, Vol. 6.
3.     Dinero(2023). The Role of blogging in content marketing,Available at https://www.dinerotechlabs.com/blog/the-role-of-blogging-in-content-marketing/, Accessed 3/2023.
4.     Hammad, Muhammad (2019): The impact of online content marketing on consumer purchasing behavior, Ph.D. thesis, Tishreen University, Syria, Department of Business Administration.
5.     Jin ,B. and Cedrola, E (2017). Fashion Branding and Communication , published by Springer Nature, Palgrave Studies in Practice ,Global Fashion Brand Management.
6.     Kim, B. Y(2020).: Who says what?: exploring the impacts of content type and blog type on brand credibility, brand similarity and eWOM intention , https://www.emerald.com/insight/1361-2026.htm,  Journal of Fashion marketing and Management: An International Journal Vol. 24.
7.     kotler P.,Pikton D.(2006).Will agencies ever get to understand IMC?, Journal of Marketing Research, vol.5.
8.     Liu Y.(2021): Analysis of the Marketing Strategies of Fashion Brands in the Economic Environment of Social Media — Taking Zara and Gucci as Examples,  Advances in Economics, Business and Management Research, volume 203, Proceedings of the  3rd International Conference on Economic Management and  Cultural Industry.
9.     Miller K.(2020):5 Brand Voice Examples to Inspire Your Own https://www.pepperlandmarketing.com/blog/brand-voice-examples, 2020.
10.  Mohamed, Amna Abul Naga (2018), The Impact of Content Marketing on Improving the Mental Image of the Egyptian Tourism Sector, Scientific Journal of Trade and Finance, Faculty of Commerce, Tanta University.
11.  Pham C.(2022). An Analysis of UNIQLO’s Content Marketing Strategy toward Gen Z, Bachelor of Business Administration, International Business,  LAB University of Applied Sciences.
12.  Qarni, Hayat Badr (2022), Evaluation of Digital Content Marketing Techniques Through Social Media, Arab Journal of Media and Communication Research, Issue 36.
13.  Sheikh, Khaled (2017), online clothing marketing in Egypt and the obstacles of e-commerce, International Design Magazine, No. 7.
14.  Thornley P.(2014).Examining the Role of Bloggers in the Fashion Industry: A Public Relations Strategy for New Designers, Bachelor of Science, The Faculty of the Journalism Department, California Polytechnic State University, San Luis Obispo.
15.  Tirkkonen T.(2021). Developing brand tone of voice for a responsible clothing brand , Bachelor of Business Administration Inernational Business , Tampere University of Applied Sciences.
16.  Toppan :How tone of voice can help fashion brands compete, Available at:  https://toppandigital.com/translation-blog/tone-voice-can-help-fashion-brands-compete-2// Retrieved 7-4-2023.
17.  AmericanMarketingAssociation(ama):"Definition of brand" , available at https://www.ama.org/topics/branding Retrieved 5-4-2023.
18.  Content Marketing Instute. Definition of content marketing ,https://contentmarketinginstitute.com/, Retrieved 5-4-2023.