تعزيز الولاء للماركة اعتماداً على الهدايا الترويجية الخزفية من إنتاج مشروعات الخزف الصغيرة

نوع المستند : Original Article

المؤلفون

1 مدرس بقسم الخزف - كلية الفنون التطبيقية - الجيزة - مصر

2 مدرس بقسم الإعلان - كلية الفنون التطبيقية - الجيزة - مصر

المستخلص

يتناول البحث دراسة تعزيز الولاء للماركة اعتماداً على الهدايا الترويجية الخزفية، حيث تحتاج الشركات إلى إيجاد تفضيلات، وإجراءات إستراتيجية لخلق مجال للتعريف بالهوية واضافة القيمة لها وتحولها إلى شئ فريد في ذهن العميل، والذي يمكن تحقيقه باختيار العميل شراء منتج بشكل متكرر من نفس الماركة بدلاً من استخدام منتج يقدمها أحد المنافسين، وتعد الهدايا الترويجية من الوسائل التي تسهم في تكرار عمليات الشراء وتعزيز الولاء للماركة. وتعني هذه الدراسة باستخدام المنتجات الخزفية كهدايا ترويجية وذلك يرجع لمدى قرب خامة الخزف من المستهلك وارتباطها بثقافته كما أنها خامة صحية ذات قيمة وليس لها آثار سلبية على الإنسان بالإضافة إلى استخداماتها المتعددة التي تتفاوت بين الجمالية والنفعية. ومع توافر المواد الخام والثورات التكنولوجية المتلاحقة في مجال الخزف، ليس فقط من أجل إنتاج منتجات ذات قيمة متميزة، فحسب وإنما لتحقيق الاستدامة والتطوير للمشروعات الصغيرة والمتناهية الصغر والتي تلعب دوراً محورياً في التقدم الاجتماعي والاقتصادي بوجه عام والتنمية الصناعية على وجه الخصوص. وتتمثل مشكلة البحث في كيفية توظيف المنتج الخزفي كهدايا ترويجية للماركات المحلية ودورها في تعزيز الولاء لتلك الماركات. يهدف البحث إلى التأكيد على أهمية استخدام المنتجات الخزفية كوسيلة ترويجية لتعزيز الولاء للماركة. وإلى دراسة مدى تقبل المستهلك للمنتجات الخزفية كهدايا ترويجية. وإلى إيجاد حلول تسويقية لمنتجات مشروعات الخزف الصغيرة. ومن خلال عينة بحثية مكونة من 124 شخص تم التحقق من مدى أهمية الهدايا الترويجية الخزفية في تكرار عمليات الشراء وتحقيق القيمة وتعزيز الولاء للماركة. أظهرت الدراسة قدرت المنتجات الخزفية النفعية من إنتاج المشروعات الصغيرة والمتناهية الصغر وما 

الكلمات الرئيسية


  1. Adeeb, Sohi Mohamed (2012AD), “The Relationship between Corporate Identity and Saudi Consumer Behavior in Advertising as a Marketing Communication Activity,” Master’s Thesis, Faculty of Applied Arts, Helwan University, Egypt.
  2. Hassan, Siham Hassan Mahmoud (2017 AD), “Designing a Modern Visual Identity for Institutions by Inspired by Islamic Units,” Architecture and Arts Magazine, Egypt, Issue Eight, Volume Two.
  3. Ali, Nermin El-Sayed (2015 AD), “Planning to build a distinctive brand for Egyptian satellite channels to qualify them for international competition,” PhD thesis, Faculty of Applied Arts, Helwan University, Egypt.
  4. Meshaal, Maha Ibrahim Al-Sayed (2017 AD), “An advertising strategy to promote the brand through social media,” PhD thesis, Faculty of Applied Arts, Helwan University, Egypt.
  5. Al-Mutaie, Maysara Atef (2018 AD), “Visual Identity Criteria for Designing a Directory of Publications of Establishments or Organizations with Different Activities,” published research, Architecture and Arts Magazine, Egypt, Issue Ten, Volume Three.Chernev, Alexander (2007), Strategic Brand Management, Kellogg School of Management Northwestern University, Illinois.
  6. Upamannyu, Nischay K. & Gulati, Chanda, & Mathur, Garima (2014), Effect of Brand Trust, Brand Image on Customer Brand Loyalty In Fmcg Sector At Gwalior Region, Scholars World-Irmjcr, Volume 2.
  7. Frolova, Svetlana (2014), the role of advertising in promoting a product, Centria University of Applied Sciences, Kokkola, Finland.
  8. Gilwan, Giorgio, Visual Communication Branding, Santa Catarina Federal University – Brazil,
  9. Kall, Jacek (2022), Brand Metrics Measuring Brand Efficacy along the Customer Journey, Routledge, New York, USA.
  10. Masera, Diego (1999). “Sustainable product development: a key factor for small enterprise development – the case of furniture production in the Purépecha region, Mexico.” Journal of Sustainable Product Design(8)
  11. Meier, Beat (2019), Brand Choice and Loyalty - Evidence from Swiss Car Registration Microdata, Springer Gabler, Zürich.
  12. Melewarm, T. C. & Elif Karaosmano Glu (2008), Contemporary Thoughts on Corporate Branding and Corporate Identity Management, Palgrave Macmillan, UK.
  13. Moilanen, Teemu & Rainisto, Seppo (2009), How to Brand Nations, Cities and Destinations, Macmillan Publishers Limited, England.
  14. Morel, Mary (2003), Promote Your Business, Allen & Unwin, Australia.
  15. Raposo, Daniel (2022), Design, Visual Communication and Branding, Cambridge Scholars Publishing, UK.
  16. Ruvini, W.M. & Weerasinghe, M. (2015), Anuradha Peramunugamage, Online shopping behavior of young adults in higher education sector: How brand matters, Faculty of Information Technology, University of Moratuwa, Katubedda, Moratuwa, Sri Lanka.
  17. Ellis, Matt (2018), Branding colors: everything you need to choose your brand’s color palette. Retrieved June 18, 2022, from https://99designs.com/blog/tips/branding-colors/
  18. Holland, Ashley & Curley, Shannon (2021), Visual Identity Essentials: What’s Behind the Perfect Brand Look and Feel. Retrieved September 26,2022, from https://www.skyword.com/contentstandard/visual-identity-essentials-whats-behind-the-perfect-brand-look-and-feel/
  19. Kopp, Carol M. (2022), Brand Loyalty: What It Is, and How to Build It. Retrieved August 14,2022, from https://www.investopedia.com/terms/b/brand-loyalty.asp
  20. Schmidt, Casey (2020), The Aaker Model: A comprehensive guide to building brand identity. Retrieved September 26,2022, from https://www.canto.com/blog/aaker-model/
  21. Shikhrakar, Shirish (2019), Alignment Principle in Design: Importance & Examples [Infographics]. Retrieved September 26, 2022, from https://ux360.design/alignment-principle-design/
  22. Tatum, Malcolm (2022), What are Promotional Giveaways? Retrieved September 26,2022 from https://www.wise-geek.com/what-are-promotional-giveaways.htm
  23. Thorne, Heidi (2022), What Is a Promotional Giveaway? Retrieved December 23, 2022, from https://toughnickel.com/industries/What-is-a-Promotional-Giveaway
  24. 5 Ways to Increase Customer Loyalty. Retrieved September 26, 2022, from https://blog.fivestars.com/5-ways-to-increase-customer-loyalty/
  25. Association History. Retrieved September 26,2022, from https://ppai.org/association/about/
  26. Brand Loyalty - Meaning, Importance, Types & Factors (2020), Retrieved September 26,2022, from https://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/17643-brand-loyalty.html
  27. Brand Typography: Why It Matters and How To Find The Right Fonts For Your Brand, Retrieved August 14,2022, from https://www.designrush.com/agency/branding/trends/brand-typography
  28. Branding. Retrieved September 31,2022, https://www.ama.org/topics/branding/page/41 /
  29. Create a Giveaway online in seconds. Retrieved June 18,2022, from https://promosimple.com/blog/category/uncategorized
  30. How to Grow Your Business by Building Brand Loyalty. Retrieved September 07,2022, from https://www.tailorbrands.com/blog/brand-loyalty
  31. http://www.ifc.org/ifcext/sme.nsf/Content/Resources [Retrieved June 18,2022].
  32. Interesting Stats and Facts About Customer Loyalty & Retention. Retrieved September 07,2022, from https://www.zinrelo.com/loyalty-statistics
  33. Visual Identity: What It Is and Why It Matters for Your Brand. Retrieved August 14,2022, from  https://www.wix.com/blog/2021/08/visual-identity/
  34. What Is a Micro-Enterprise and Why Are They Important? Retrieved December 23,2022, from https://www.indeed.com/career-advice/career-development/what-is-micro-enterprise