دراسة اثر استخدام برنامج الاوتوکاد في تصميم اقمشة تريکو اللحمة علي تنمية مهارات الطلاب بالتعليم الفني الصناعي

نوع المستند : Original Article

المؤلفون

1 أستاذ متفرغ بقسم الغزل والنسيج، کلية الفنون التطبيقية - جامعة حلوان،

2 رئيس قسم بحوث صناعة الملابس والتريکو سابقا، معهد بحوث وتکنولوجيا النسيج - المرکز القومي للبحوث، Z_algory@yahoo.com

3 أستاذ تراکيب المنسوجات بقسم الغزل والنسيج، کلية الفنون التطبيقية –جامعة حلوان

4 معلم اول أ بقسم التريکو – مدرسة منوف الثانوية الصناعية بنات – محافظة المنوفية

المستخلص

يعد التعليم الثانوي الفني بصفة عامة والفني الصناعي بصفة خاصة أحد دعائم التنمية الاقتصادية، والمصدر الرئيسي لتوفير کوادر العمالة الفنية المؤهلة والقادرة علي الوفاء بمتطلبات سوق العمل، لذلک يجب تزويدهم بالمعارف و المهارات الفنية والتکنولوجية المتعددة، فکلما ارتفعت کفاءة التعليم الثانوي الفني الصناعي انعکس ذلک علي مخرجاته وعلي تقبل سوق العمل له ولخرجيه .(1) ويمکن صياغة مشکلة البحث في التساؤلات الآتية (ما مدي فاعلية استخدام برنامج الاوتوکاد في زيادة معدلات تحصيل طالبات المدارس الثانوية الصناعية للجوانب المعرفية لتصميم اقمشة تريکو اللحمة؟، ما اثر فاعلية استخدام برنامج الاوتوکاد في زيادة معدلات اتقان طالبات المدارس الثانوية الصناعية لابتکار تصميمات جديدة لأقمشة تريکو اللحمة؟)، لذا کان لابد من دراسة المشکلة ووضع حلول للتغلب عليها بمحاولة ربط الجانب النظري بالجانب العملي واستخدام تکنولوجيا الحاسب الآلي للحصول علي طالب متميز لديه مهارات فنية تمکنه من مواکبة التطور الحضاري السريع وتلبية احتياجات سوق العمل، وبناء علي ذلک تم وضع برنامج تدريبي بالاستعانة ببرنامج الاوتوکاد، وباستخدام التعلم الذاتي لتنمية مهارات الطالبات ورفع القدرة الابتکارية لديهن لعمل تصميمات لأقمشة تريکو اللحمة يصلح تنفيذها علي ماکينة التريکو المستطيلة النصف جاکارد، وتم تطبيق البحث علي عينة مکونة من 30 طالبة مقسمين الي مجموعتين (ضابطة مکونة من 15 طالبة)، (تجريبية مکونة من 15 طالبة) من طالبات الصف الثالث الثانوي الصناعي قسم التريکو، ويتبع البحث الحالي المنهج الوصفي والمنهج التجريبي التحليلي وذلک لملاءمتهم لتحقيق أهداف البحث والتحقق من فروضه، وبمعالجة النتائج إحصائيا تم استخلاص النتائج التي أظهرت أن البرنامج التدريبي له أثر في رفع مستوى الاداء المهارى  لدي الطالبات، کما أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.001) بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة ومتوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي على کل من (الاختبار التحصيلي والاختبار المهارى ومقياس التقدير) لصالح المجموعة التجريبية، مما يؤکد فاعلية البرنامج التدريبي فى تحقيق الأهداف، ومن توصيات البحث العمل علي تطوير مقررات التعليم الصناعي ودمج التقنية الحديثة والبرامج التکنولوجية بالمقررات الدراسية، وترسيخ مبدأ التعلم الذاتي.   

الكلمات الرئيسية


1.      Amira Sharara, “Developing Industrial Secondary Education in Egypt in the Light of the Experience of South Korea” Master’s Thesis, unpublished, Girls’ College of Arts, Sciences and Education, Department of Fundamentals of Education, Ain Shams University, 2017.
2.      Khamis Hanafi Abu Al-Saud, “Textile Structures of Knitted Fabrics”, Spinning and Textile Industry Support Fund, 2004.
3.      Khamis Muhammad Khamis, "Computer Applications in Education", Part One, Iqra Press, 2013.
4.      Abdul Hafez Salameh, “Computer Applications in Education”, Dar Al-Khuraiji for Publishing and Distribution, Riyadh, 2013.
5.      Al-Hazmi - Al-Zubair "Computer and Internet Applications in Education", Riyadh, King Fahd National Library, 2014.
6.      Safaa Al-Najjar, "Using computer for draw the basic pattern of women's clothes to face the difficulties met by technical girl students and comparing it with the traditional method" Master's thesis, unpublished, Faculty of Home Economics, Menoufia University, 2014.
7.      Shahira Hefny “Innovation of new color effects using different construction factors for the design of knitted outerwear garments”, Master’s Thesis, Faculty of Applied Arts, Department of Spinning, Weaving and Knitting, Helwan University, 1999
8.      Ragia Al-Esawy, “The possibility of using AutoCAD in the field of technical drawing and its effectiveness in developing the educational process of technical education, the three-year system,” Master Degree, Faculty of Home Economics, Menoufia University, 2010.
9.      Samah Metwally, “The Effectiveness of an Educational Program to Develop the Skills of Technical Drawing of the Children’s Clothing Pattern for Female Students of Technical Schools (Ready-made Clothes)”, Master’s Thesis, Faculty of Home Economics, Menoufia University, 2011.
10.   Asmaa Gamal El-Din, “Merge between the material and the computer technical drawing of children’s clothing for students of secondary technical industrial development skills of students in drawing pattern”, Master’s thesis, Faculty of Home Economics, Menoufia University, 2016
11.   Shaimaa Assili, “Using the computer software “Autocad” in building the basic model of the classic men’s jacket for application in the educational process, Master Degree, Faculty of Home Economics, Menoufia University, 2017.
12.   Wissam Ibrahim, "Preparation of a proposed program for knitting technology for the Clothing and Textile Division", Master's thesis, Faculty of Home Economics, Department of Clothing and Textiles, Helwan University, 2002.
13.   Amani Khalaf “Suggested training program to produce coarse knitting clothes by using computer to serve the minor industries”, a master’s thesis, Faculty of Home Economics, Menoufia University, 2008.
14.   Tariq Al-Abadi, "Using educational technology through the computer to teach textile structures and construction of garments and knit wear student", Master's thesis, Faculty of Home Economics, Menoufia University, 2014.
15.   Ashraf Ghanem, "Raising the Efficiency of Technical Education Students, the Five-Year System in the Material Project, Using CAD Systems in Light of Education Quality Requirements", PhD Thesis, Faculty of Specific Education, Menoufia University, 2014.
16.   Wessam Gharbia, “Suggested Curriculum for Hand Crafts Using Computer Programs for Development of Skills for Industrial Technical Secondary School Students” PhD thesis, Faculty of Specific Education, Department of Home Economics, Menoufia University, 2015.
17.   Sahar Habouh “Effect A Blended learning environment based on the theory of Creative Solution for problems on Developing The Thinking Skills and Creative Production for The Industrial Secondary Schools Students”, Master’s thesis, Faculty of Specific Education, Department of Educational Technology, Helwan University, 2015.
18.   Ghada Abdel-Fattah, “The Effectiveness of Hypermedia Program to Achieve Skills of Implementing Semi Knit Fabric to Serve Small Projects”, Research Journal in Science and Specific Arts, Issue Eleven, Volume Two, 2019.
19.   Ahmed Ismail Hajji "Education System in Egypt", Cairo, Dar Al Nahda, 1997.
20.   Olson, M. Use of computers as a tool in fine art international Journalof Art & Design Education, May, 2000
21.   Yasir Nawab, Syed Talha Ali Hamdani, and Khubab Shaker“Structural Textile Design  )"Interlacing and Interlooping) by Taylor & Francis Group, LLC, 2017
22.   CADFolks “AutoCAD 2021 Beginners Guide”, 8 th Edition, Copyright 2020 CADFolks
Yasser Shoukry, Jaiprakash Pandey “Practical Autodesk AutoCAD 2021 and AutoCAD LT 2021”, A no-nonsense, beginner's guide to drafting and 3D modeling with Autodesk AutoCAD, Packt Publishing - First edition -  May, 2020.