التطبيقات التشکيلية لتقنية النانو کمدخل لتدريس التصميم الجرافيکي بجامعة أم القري

نوع المستند : Original Article

المؤلف

استاذ التربية الفنية المساعد، قسم التربية الفنية، کلية التربية، جامعة أم القري

المستخلص

هدف البحث إلى  تحديد المفاهيم التشکيلية لتقنية النانو الواجب تضمينها فى برامج التصميم الجرافيکي بقسم التربية الفنية بجامعة أم القري، من خلال الوقوف على دور القيم النانوية المضافة في رفع الأداء التشکيلي لمخرجات مقررات التصميم،لوضع برنامج مقترح قائم تحديد دور التطبيقات التشکيلية لمفاهيم تقنية النانو في تعزيز مجالات التصميم. إستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لرصد محتوى مقررات التصميم، والمنهج شبه التجريبي لدراسة تأثير المحفزات النانويَّة على البنية الترکيبية المؤثرة على تشکيل الصياغات التصميمية، لعينة من (10) طالبات بواقع (5) طالبات لکلاً من المجموعة التجريبية والضابطة. استعانت الباحثة بادبيات مناهج التربية الفنية في تقديم قائمة بالمفاهيم التشکيلية لتقنية النانو الواجب توافرها في برامج التصميم المعاصرة وفق حد الکفاية المطلوب لإعداد معلم الفن، النتائج: بعد تحليل محتوى مقررات التصميم وفق نموذج ستيم STEAM للوقوف على ما تتضمنه من مفاهيم تشکيلية لتقنية النانو، اسهمت نتائج البحث في تحديد دور برامج التربية الفنية في دعم الدراسات البينية للاستفادة من تقنيَّة النانو، وأوصت بعمل شراکة بين قسم التربية الفنية ومعهد دراسات علوم النانو.

الكلمات الرئيسية


1. Abu Zaid, Hana Mahdi. (2011). Nanotechnology, Horus International Foundation for Publishing and Distribution, Alexandria.
2. Al Wadi, Ali Shenawa (2015). Philosophy of art and aesthetics. Amman: Safaa House for Publishing and Distribution.
3. Al-Salhi, Muhammad Saleh, and Al-Dawyan, Abdullah Saleh (2007). Introduction to Nanotechnology, Nanotechnology Journal (King Abdullah Institute for Nanotechnology), Issue 1. 2008, King Saud University, a publication on the occasion of holding a workshop for nanoscale research in universities.
4. Al-Dossary, Hind Mubarak. (2015): The Reality of the Kingdom of Saudi Arabia's Experience Stem in Education in the Light of Global Experiences, Research Book of the First Conference on Excellence in Learning and Teaching Science and Mathematics, Saudi Arabia.
5. Rahmo, Abdel Qader. (2008). Leading the Nano Revolution (rearranging and producing science), Aladdin House, Damascus.
6. Safety, amen qualities. (2009). Nanotechnology, a small world and a big future (Introduction to Understanding Nanotechnology), Arab Science Publishers, Mohammed bin Rashid Al Maktoum Foundation, Beirut.
7. Amish, Muhammad Gharib. (2011). Nanobiology: A New Era of Life Sciences, Egyptian General Book Authority, Cairo.
8. Ali, Rania Muhammad. (2013). Employing the phenomenon of resonance in nature to achieve the concept of movement in the construction of design. PhD, unpublished, Faculty of Art Education, Helwan University.
9. Abd al-Qadir, Tariq’s mercy. (2013). The design structure of the works of nanoscale artists as a source for decorative designs, an unpublished master thesis, Department of Decorative Designs, Faculty of Art Education, Helwan University.
10. Mustafa, Doaa Amin. (2011). Contemporary intellectual trends in design and their reflection on experimentation with materials as an entry point for enriching decorative painting, Master Thesis, Faculty of Art Education, Helwan University.
11. Mustafa, Marwa Ezzat. (2011). Structural Systems of Design (Morphogenetic) as a resource for teaching decorative designs, an unpublished master's thesis, Faculty of Art Education, Helwan University.
12. Abdel Latif, Tamer; Qasim, Lamia Abdel-Karim; Shukry, Ahmad Al-Tahawi. (2018). Using nanotechnology to develop the advertising idea. Architecture and Arts Journal. Twelfth Issue, Part One, Faculty of Applied Arts, Helwan University.
13. Habib, Nardin Nadi. (2015). Benefiting from the foundations and rules of building decorative design in achieving integration between science and the arts. Unpublished MA Thesis, College of Education, Department of Art Education, Minia University.
14. Jeffers, David. (2007). Nanotechnology (Science Horizons), Dar Al-Farouk for Cultural Investments, Giza.
15. Maan, extra. (1986). The Arab Philosophical Encyclopedia, “Idioms and Concepts”, Volume One, First Edition, Institute for Arab Development, Beirut.
16. Murad and Wahba. (1979). The Philosophical Dictionary, third edition, The New House of Culture, Cairo.
17. Naguib, Amin. (2004). In the Kingdom of Creativity ... Art and Science ... The Two Partners of the Caravan: The Caravan Magazine, Volume 55, Vol. 2 (Safar / Rabi` al-Awal 1427, March / April 2004), p. 39.34
18. Al-Riyadh Newspaper, Saturday 10 Rabi` al-Awwal 1430 AH - March 7, 2009 AD - Issue 14866.
19. Al-Shammari Maha, (2017): The current vision for the future excels and aligns with the goals of STEM Education 2030 http://www.al-jazirah.com/2017/20170115/wz1.htm#service-one
20. The Saudi Center for Nanotechnology, on the link: www.saudicnt.org
21. Zenner Petersen, Greta M .; Johnson, Angela; Horoszewski (2010): Art as an Avenue to Science Literacy: Teaching Nanotechnology through Stained Glass, Journal of Chemical Education, v87 n10 p1031-1038 Oct 2010
22. Ginsburg, Lynda (2017): Assessing teacher education and professional development needs for the implementation of integrated approaches to STEM education International Journal of STEM Education https://doi.org/10.1186/s40594-017-0068-1
23. Ernst, Jeremy V (2009): “Nanotechnology Education: Contemporary Content and Approaches”, The Journal of Technology Studies, Vol. 35, No.1, PP. 3-8.
24. Karkare, Manasi (2008): Nanotechnology Fundamentals and Applications, New Delhi - India, I.K. International Publishing House Pvt. Ltd, PP.4-6.