إستحداث تصميمات معاصرة لإثراء القيم الوظيفية والجمالية للزي المدرسي لطلاب مرحلة المراهقة

نوع المستند : Original Article

المؤلف

أستاذ الملابس والنسيج المساعد - قسم الاقتصاد المنزلي - کلية التربية النوعية، جامعة طنطا

المستخلص

يهدف البحث الي إعداد  تصميمات  للزي المدرسي تصلح لمرحلة المراهقه تعمل علي إثراء القيمه الوظيفية والجمالية و تعالج فکرة عدم الشعور بالرضا للذهاب إلي المدرسه بسبب الزي نتيجة الشعور بالملل الذى قد يصيب طالب المدرسه وخاصةً طالب المراهقه  من تکرار إرتدائه لملبس واحد طوال فترة المدرسه الذى لا يخرج شکله عن نمط محدد و إفتقاره إلي ملاءمة  الأذواق العصرية للملابس الخارجيه  مما يؤثر إيجابياً على حالته النفسية .لذا تم تنفيذ عدد ( 15 ) تصميم   للزي المدرسي کل تصميم يحتوي علي ( 4)  موديلات ( بنت صيفي – بنت شتوي – ولد صيفي – ولد شتوي ) وتتوافق الأربع موديلات مع بعضهم داخل التصميم الواحد ، و قد تم إعداد  إستمارة تقييم للتصميمات  المقترحة في ضوء ثلاث محاور تحقق ( عناصر وأسس التصميم – الجانب الوظيفي للتصميم  - الجانب الإبتکاري و الجمالي للتصميم   ) کما تم إعداد إستمارة تقييم لقياس آراء المستهلکين من ( إدارة المدرسه – الطلاب  ) . و توصلت الدراسة الي  أن أفضل التصميمات  في ضوء تقييم الساده الأساتذه المحکمين المتخصصين هم التصميمات  ( 5 ، 7 ، 11  ) وذلک بمعامل جودة 100%   . کما حققت کلٍ من التصميمات( 5 ، 7 ، 11  ) أعلي معامل جوده بنسبة 100 % بالنسبه لآراء المستهلکين من ( إدارة المدرسه – الطلاب  ). ويتبين من ذلک أن هناک إتفاق من الناحية العلمية ( الأساتذه المحکمين المتخصصين ) والناحية العملية آراء المستهلکين من ( إدارة المدرسه – الطلاب  )  لأفضلية التصميمات  مما يدل علي ان التصميمات  قد حققت کلٍ من الجوانب الوظيفية و الإبتکارية و الجمالية المطلوبة في الزي بکفاءة ... وقدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات أهمها وجود زي مدرسي يتغير علي حسب الموضه السائده والتى تساعد الطلاب علي الذهاب إلي المدرسه وهم يشعرون برضا کامل عما يرتدونه من حيث الناحيه الوظيفية والجمالية و تشجعهم علي الذهاب إلي المدرسه.

الكلمات الرئيسية


Umama Ahmed Abdel-Latif (1998 AD): “A proposed school uniform that fits the renewed needs of the Egyptian child,” Master Thesis - unpublished - Faculty of Home Economics, Menoufia University.
2. Ansaf Nasr, Ali Abdeen, and Fawzia Hussein Mustafa (1979 AD): “Children and their Relationship to Psychological and Health Aspects,” First Conference, Faculty of Home Economics, Helwan University.
3. Aya Muhammad Fawzi al-Shishtawi to Pashtin (2001 AD): “The influence of some structural compositions of fabrics on the functional and aesthetic properties of children's school clothes”, unpublished Master Thesis - Faculty of Home Economics - University of Menoufia.
4. John Conger and others (1981 AD): "The Psychology of Personality", Arab Thought House, Cairo.
5. Hamida Muhammad Al-Baqli (1973 AD): “Expanding the Marketing of School Uniforms for Female Students,” Master Thesis - unpublished - Faculty of Home Economics, Helwan University.
6. Khaled Abdullah Ahmad Al-Rifai (2000 AD): "Study of the possibility of improving the usability properties of school uniforms in the elementary stage", Master Thesis - unpublished - Faculty of Specific Education, Mansoura University.
7. Rabab Taher Muhammad Abd al-Latif (2015 AD): “Study of the Physiological and Psychological Comfort Standards for School Uniforms”, Annual Conference (Tenth Arab - Seventh International), Faculty of Specific Education, Mansoura University, April 15-16.
8. Ola Abdul Salam Barakat Muhammad, Hind Muhammad Omar Arbaeen (2009 AD): “A Comparative Study of the Sensory and Objective Evaluation of School Uniform Fabrics in the City of Makkah Al-Mukarramah”, Conference of the National Research Center.
9. Alya Abdeen (1995): “Theories of innovation in fashion design”, Dar Al Fikr Al Arabi, Cairo.
10. Alyah Abdeen (1996 AD): “Studies in the Psychology of Clothes,” Dar Al Fikr Al Arabi, Cairo.
11. Fathia Fouda (1976 AD): “Clothing Culture for the Childhood Stage of 6-12 Years (School Stage)”, Fifth Scientific Conference on Home Economics.
12. Fuad Abu Khattab, Muhammad Al-Suruji (1980 AD): An Introduction to Educational Psychology, The Anglo-Egyptian Library, Cairo.
13. Fawzia Hussein Mustafa (1973 AD): "Expanding the Marketing of School Uniforms for Female Students in the Intermediate and Secondary Levels", an unpublished Master Thesis - Faculty of Home Economics, Helwan University.
14. Kefaya Suleiman, Najwa Shukry (1993): “Fashion Design and Modeling on Mannequins”, Arab Thought House.
15. Mustafa Hussein Zuhair (1964 AD): “Marketing, Its Principles and Methods,” Ain Shams Press, Cairo.
16. The Whole Dictionary of Meanings (2017 AD): “The Definition and Meaning of Adolescence”, Arabic Arabic Lexicon.
17. Munira Al-Sallal (2009): “The school uniform gives a psychological dimension that contains the flavor of loyalty within it,” Al-Marefa Magazine, Issue 150.
18. Najat Muhammad Salem Abu Zaid (1993 AD): “Difficulties facing female children’s clothing from the age of (6 to 12 years) and presenting a suggested uniform”, the Fifth Scientific Conference on Home Economics, Menoufia University.
19. Yusri Shaker Muhammad Jawad Al-Sultani, Hala Nuri Al-Khairy (2011 AD): “The preferred school uniforms for primary school students”, Journal of Educational and Psychological Research, University of Baghdad, Issue 29.
20. Angela Walmsley (2011): "What the United Kingdom, can teach the United States about school uniforms?" , Phi Delta Kappan March vol.92 No.6,63-66.
21. John, T, M, (1981): "Fashion and illustration", Hutslines.
22. Jones, S. (2002): "Fashion Design", London Institute limited.
23. Ryan Yeung (2009): "Are the school uniforms a goot fit?" , Results from the ECLS-K and the NELS, Syracuse Univercity, New York, Sage Jornal, Education Policy Novemper vol. 23 no.6,847-874.
24. Yolanda Williams (2017): “What Is Adolescence? - Definition, Stages & Characteristics”, study.com